چکیده:
پتهدوزی، نوعی سوزندوزی در شهر کرمان است. این هنر، تجلیگاه باورهای اعتقادی و فرهنگی مردم این خطه با حفظ ارزشهای هنری و نمادین آن است. زنان هنرمند کرمانی با مهارتهای خود، شال را صحنه جلوهگری نیازها، آرمانها، آلام و خواستههایی میسازند که ریشه در اعتقادات ایشان دارد. بلوچیدوزی یکی از قدیمیترین هنرهایی است که در میان ملل مختلف پیشینهای دیرین دارد. از جمله، در میان مردم بلوچ در ایران، این هنر به زیبایی تمام در روشهای مختلف به کار برده شده است که علاوه بر تکنیکهای گوناگون مورد استفاده، از نقوش مختلفی در طراحی آن استفاده کردهاند. این طرح و نقشها ریشهای عمیق در فرهنگ و شیوه زندگی آنان دارد. این پژوهش بر مبنای این فرضیه که نقوش در هنر پتهدوزی بلوچیدوزی، مبتنی بر فرهنگ و اقلیم مردم منطقه شکل گرفته است، با رویکردی نمادشناسانه به مطالعه و بررسی آن نقوش پرداخته و درصدد یافتن رابطه معنادار میان نقوش. در این پژوهش، به تحلیل و یافتن مفاهیم آنها با مراجعه به فرهنگ، اعتقادات و باورهای رایج مردم کرمان و بلوچستان پرداخته شده است. شیوه گردآوری مطالب و دادههای مورد استفاده کتابخانهای بوده است که با رویکرد توصیفی و تحلیلی به انجام رسیده است. در نهایت، یافتههای پژوهش نشان میدهد که اکثرا نقشها برگرفته از تصورات و تخیلات ذهنی هستند، نقش و نگارهها عامیانه و معمولا دارای نام خاص نیستند.
Pateh is a type of needlework in Kerman city. This art is a manifestation of the religious and cultural beliefs of the people of this region while preserving its artistic and symbolic values. With their skills, female artists of Kermani make the shawl a stage for manifesting their needs, ideals, pains, and desires, which are rooted in their beliefs. Baluchi embroidery is one of the oldest arts with a long history in different nations. For example, among the Baloch people in Iran, this art has been used beautifully in different ways; in addition to the various techniques, they have used other motifs in its design. These plans and roles have deep roots in their culture and way of life. Based on the hypothesis that motifs in the art of Baluchi embroidery are formed based on the culture and climate of the region’s people, this research studies and examines those motifs with a symbological approach and tries to find a meaningful relationship between the motifs. This research has analyzed and discovered their concepts by referring to the culture, beliefs, and shared beliefs of the people of Kerman and Baluchistan. Collecting the materials and data used by the library was done with a descriptive and analytical approach. Finally, the research findings show that most characters are derived from imaginations and imaginations; the characters and images are popular and usually do not have specific names.