چکیده:
زنده بودن یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه مطالعات اجراست. به طور سنتی، زنده بودن عمدتا در تقابل با ضبط شده بودن یا هر نوع رسانش دیگر قرار داده شده و اجرای زنده در قیاس با فیلم یا سایر فرمهای هنری دربردارنده نوعی رسانش، واجد ارزش و اعتبار دانسته شده است. در سالهای اخیر نظریه پردازان متعددی از جمله فلیپ اسلندر درباره این مفهوم به بحث و تبادل نظر پرداختهاند. بلست ثیری، یک گروه هنری انگلیسی که در آثارش ترکیبی از گیمهای آنلاین و جهانهای مجازی را به کار میبرد تا به نحوی اجرایی و اینتراکتیو مخاطب را درگیر کند، در آثار متاخرش به بهرهگیری از تکنولوژی برای واکاوی مسایل متعدد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی روی آورده است. دو اثر بینارسانهای این گروه با عنوان آدم ربایی و کرن، به طور خاص مسایلی را در خصوص زنده بودن برمی انگیزند و زنده بودن در آنها به ویژه با در نظر گرفتن تبیین نوین فضا قابل بررسی است. پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام شده که با در نظر گرفتن مباحث اسلندر و تعاریف نوین فضا، زنده بودن را چگونه میتوان در دو نمونه موردی واکاوی کرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد این دو اثر بینارسانهای، زنده بودن را در سطوحی چندگانه و در معنایی کاملا متفاوت با تبیینهای سنتی به نمایش میگذارند. به این معنی که با تعاریف نوین فضا، زنده بودن که پیش تر بر مبنای هم حضوری جسمانی اجراگر و مخاطب در زمان و فضایی مشترک تعریف میشد که مراد از آن مجاورت فیزیکی آنها بود را اکنون میتوان بر مبنای هم حضوری در زمان و فضایی مشترک، اما فضایی که به واسطه تکنولوژی خلق شده، تبیین کرد. به ویژه با فراگیری شبکههای ارتباطی موبایل، در هر لحظه با برقراری ارتباط، فضای نوینی خلق میشود که زنده بودن اثر را به نمایش میگذارد بدون این که لزوما اجراگر و کاربر در فضای فیزیکی واحدی قرار داشته و هوای مشترکی را تنفس کنند.
The concept of liveness is of great significance in performance studies. Traditionally, liveness had been defined in contrast to expressions such as “recorded” or “mediated”, in other words, the live was supposed to materialize in the absence of any sort of mediatization or it was associated with the bodily copresence of performer and audience in the same space and time. In line with such traditional definitions, live performance had been associated with realness and authenticity, while recorded or mediatized forms had been regarded as non-real or inauthentic. However, over the recent years, numerous scholars have theorized about this concept among whom Peggy Phelan and Philip Auslander can be mentioned as the most prominent. Auslander in his book “Liveness: Performance in a Mediatized Culture” raises the significant issue of the status of live performance in a culture dominated by mass media. He questions the traditional definitions of liveness and in particular challenges Phelan’s ontological view. The Present study aims to explore the concept pf liveness in digital performances and uses Auslander’s observations in “Digital Liveness” as its starting point. Since his ideas can be applied to several categories of digital performance particularly the categories involving human- machine interaction, robots and the internet, this research focuses on analyzing two works of Blast Theory, one of the pioneering artistic groups that create creative, inventive and interactive work, namely Kidnap and Karen which demonstrate different characteristics. The question this article aims to answer is: in what sense can these works be regarded as live in light of new findings in this field. The results demonstrate that although these two works cannot be regarded as live in the traditional sense of the word, they demonstrate liveness in different levels considering new spaces created by the utilization of new media and mobile communication networks. Furthermore, issues are raised regarding the authenticity of considering the real and the virtual world as two separate entities.