چکیده:
چکیدههدف: فعالیت هیئتهای مذهبی، پس از شیوع کرونا، با چالش جدی روبه رو شده است. در این تحقیق ضمن بررسی وضعیت هیئتهای مذکور پس از مواجهه با بیماری کرونا، به کوچ آنها به فضای مجازی پرداخته شده است. روش: جامعه آماری، عبارت از هیئتهای مذهبی بانوان شمیران است. برای گردآوری دادهها، از شیوه پیمایش وابزار مصاحبه ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل، از روش آماری استفاده شده است. یافتهها: پس از مواجهه با کرونا، 45 درصد ازهیئتهای مذهبی تعطیل شده، 20 درصد از آنها با رعایت پروتکلهای بهداشتی به ادامه فعالیت پرداخته و 35 درصد از آنها نیز به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی روی آوردند. درباره هیئتهای مذهبی که پس از شیوع کرونا، به فعالیت خود استمرار بخشیدهاند، میتوان گفت در اغلب موارد، تعداد شرکت کنندگان در جلسات و سطح فعالیت این هیئتها نسبت به قبل کاهش یافته است. همچنین به زعم مسئولین هیئتهایی که جلسات خود را در فضای مجازی تشکیل دادهاند، در اغلب موارد سطح کیفیت، میزان اثر بخشی و همچنین رضایتمندی اعضای آنها نسبت به گذشته فرقی نکرده و یا حتی بیشتر شده است. نتیجهگیری: هییتهای مذهبی دارای کارکردهای متعددی است که شبکههای اجتماعی مجازی نمیتوانند همه آن را براورده کنند و از این رو تنها یک سوم از این هییتها به استفاده از آن روی آوردهاند. لذا انتظار میرود پس از بحران کرونا هییتهای مذهبی به صورت سنتی خود برگزار شده و یا حداکثر از ظرفیت فضای مجازی به صورت ترکیبی استفاده شود.
Abstract Purpose: The activities of religious delegations have faced serious challenges after the corona outbreak. In this study, while examining the situation of the mentioned delegations after facing Coronary heart disease, their migration to cyberspace has been studied. Methodology: The statistical population is the Shemiran women's religious bodies. For data collection, survey method and interview tool were structured and for analysis, statistical method was used. Findings: After facing Corona, 45% of religious organizations were closed, 20% of them continued to operate in accordance with health protocols, and 35% of them resorted to using virtual social networks. Regarding the religious delegations that have continued their activities after the corona outbreak, it can be said that in most cases, the number of participants in the meetings and the level of activity of these delegations has decreased compared to before. Also, according to the officials of the delegations that have organized their meetings in cyberspace, in most cases, the level of quality, the level of effectiveness and also the satisfaction of their members has not changed or even increased compared to the past. Conclusion: Religious delegations have many functions that virtual social networks can not fulfill all of them and therefore only one third of these delegations have used it. Therefore, it is expected that after the Corona crisis, religious delegations will be held in their traditional way or the maximum capacity of cyberspace will be used in combination.
خلاصه ماشینی:
ازجمله گزینههای مطرح در این زمینه، استفاده از ظرفیت موجود در شبکههای اجتماعی مجازی و نرمافزارهای پیامرسان بود که میتواند تا حدی خلاء ناشی از شیوع کرونا را مرتفع کند البته استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و بهکارگیری آن برای تمامیگروههای سنی و تحصیلی، به یک اندازه ممکن نیست بهویژه آنکه استفاده از این فضا نیازمند برخی از امکانات و زیرساختهای لازم است که فراهم کردن آن در تمامیموارد بهآسانی میسر نیست ولی بههرترتیب باتوجهبه آنکه در طول تاریخ هرگاه مانعی بر سر راه برگزاری جلسات مذهبی به وجود آمده، روشهای جایگزین مورد استفاده قرار گرفته، دور از انتظار نبود که کوچ به شبکههای اجتماعی مجازی در زمره گزینههای مطرح در دوران کرونا باشد.
ازاینرو میتوان پرسش اصلی پژوهش را عبارت از آن دانست که شیوع بیماری کرونا چه نقشی بر نحوه فعالیت هیئتهای مذهبی بانوان داشته است؟ در ذیل پرسش یادشده میتوان پرسشهای فرعی زیر را مطرح کرد: - هیئتهای مذهبی مورد مطالعه از چه ویژگیهایی برخوردارند؟ - هیئتهای مذهبی مورد مطالعه برحسب معیارهای نوعشناسی، در چه وضعیتی قرار دارند؟ - هیئتهای مذهبی مورد مطالعه در مواجهه با شیوع بیماری کرونا، دچار چه وضعیتی شدند؟ - در دوران شیوع کرونا، وضعیت هیئتهای مذهبی فعال چگونه است؟ - وضعیت آن دسته از هیئتهای مذهبی که به شبکههای اجتماعی مجازی کوچ کردهاند چگونه است؟ - چه تفاوتی بین انواع هیئتهای مذهبی و وضعیت آنها پس از شیوع بیماری کرونا وجود دارد؟ مفهومشناسی: بهمنظور بسط فضای مفهومی در این قسمت به تعریف برخی از مفاهیم اصلی پژوهش پرداخته میشود.