چکیده:
In our country, a large number of university graduates are unable to leverage their higher education and enter the workforce. It is evident that at present, there is no coherent qualitative and quantitative linkage between the educational system and the labor market, leading to resource wastage. Furthermore, there exists a fundamental ambiguity regarding the rationale for the significant upward trend in higher education within the country compared to global and regional trends. In this article, game theory and static games with complete information have been employed to model the interaction between the Azad university and students. To this end, the strategies of the university and students have been examined within four distinct scenarios, and their outcomes have been analyzed to ascertain the equilibrium in the aforementioned games. The results demonstrate that, for students, the strategy of pursuing studies in a field with available job opportunities that align with the student's preferences dominates over other strategies (irrespective of the choices made by other players) in all games. As for the Azad university, the strategy of offering a field with existing job prospects or establishing new ones supersedes alternative strategies, and the absence of such fields is pervasive within the university. Ultimately, it is recommended that the Azad university continues its approach if there are fields with available job opportunities, and if there are no practical fields that correspond to the region, necessary policies should be implemented to create these opportunities.
در کشور ما عده بسیار زیادی از فارغالتحصیلان دانشگاهی قادر نیستند که از اموختههای دانشگاهی خود بهره
برده و وارد بازار کار شوند. انچه که مسلم است در حال حاضر بین نظام اموزشی و بازار کار کشور از لحاظ
کیفی و کمی ارتباط منطقی وجود نداشته و این امر زمینهساز اتلاف منابع خواهد بود. از سوی دیگر این ایهام
اساسی وجود دارد که اساسا چه منطقی میتواند روند به شدت افزایشی اموزش عالی در کشور را نسبت به
جهان و منطقه توجیه کند. در این مقاله با استفاده از نظریه بازیها و بکارگیری بازیهای ایستا با اطلاعات
کامل به مدلسازی بازی بین دانشگاه ازاد و دانشجویان پرداخته شده است. لذا برای این منظور استراتژیهای
دانشگاه و دانشجویان در چهار حالت مختلف در نظر گرفته شده و به تحلیل پیامدها و نهایتا یافتن تعادل نش
در بازیهای مطرح شده پرداخته شده است. نتایج نشان داد که در تمامی بازیها برای دانشجویان استراتژی
تحصیل در رشتهای که برای ان شغل وجود دارد و مورد علاقه دانشجو بر سایر استراتژیها (بدون توجه به
انتخاب بازیکن دیگر) غالب است. برای دانشگاه ازاد نیز استراتژی وجود رشتهای (یا ایجاد ان) که برای ان
شغل وجود دارد بر سایر استراتژیها ایجاد رشته و عدم وجود رشته در دانشگاه غالب است. نهایتا به دانشگاه
ازاد پیشنهاد میشود که در صورت وجود رشتهای که برای ان شغل وجود دارد به رویکرد خود ادامه داده و در
صورت عدم وجود رشته کاربردی متناسب با منطقه,ء سیاستهای لازم در جهت ایجاد این رشتهها را اتخاذ
نماید.