چکیده:
در حکمرانی مساله مهم تعیین نقش حاکمیت در قبال پیشرفت اسلامی در موضوعات مختلف است از جمله در موضوع هنر که تاثیر شایان توجه ای در فرهنگ جامعه ایفا می نماید. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسش تدوینیافته که راهبردهای گسترش هنر دینی در حکمرانی اسلامی در منظومه فکری رهبری انقلاب چگونه است؟ پژوهش از نظر نوع کاربردی و در گردآوری اطلاعات با استفاده از روش تحقیق کتابخانهای و اسنادی عمدتاً با مراجعه به متن فرمایشات مقام معظم رهبری انجام؛ و در تجزیهوتحلیل داده ها از روش تکاملی بهرهگیری شده است. یافتههای بهدستآمده درسه نظم کلی جهت دست یابی به هنر دینی در حکمرانی اسلامی به این شرح بیان شده است: مبانی و اصول ، اهداف و نظام مدیریت راهبردی. برای چگونگی رسیدن به اهداف از مبانی بوسیله مدیریت راهبردی ، ابتدا ظرفیتشناسی و آسیبشناسی انجام شده، سپس پیشرانهای حرکت برای ایجاد تغییر مشخص گردیده و بالاخره به پشتوانه ظرفیتشناسی و آسیبشناسی در مرحله اول، و تشخیص پیشرانها در مرحله دوم، به اتخاذ راهبردهایی که جامعه هنری را به نتایج مورد انتظار منتهی مینماید، اشاره شده است.
In governance, the important issue is determining the role of governance in relation to Islamic progress in various issues, including the issue of art, which has a significant impact on society's culture. Therefore, the current research seeks to answer the formulated question, what are the strategies for the expansion of religious art in Islamic governance in the intellectual system of the leadership of the revolution? The research is applied in terms of the type and in collecting information using the library and document research method, mainly by referring to the text of the Supreme Leader's orders; And the evolutionary method has been used in data analysis. The findings of the general order course to achieve religious art in Islamic governance are described as follows: basics and principles, goals and strategic management system. In order to achieve the goals from the basics through strategic management, first capacity analysis and pathology were carried out, then the drivers of movement to create change were identified and finally based on capacity analysis and pathology in the first stage, and the detection of drivers in the second stage, to adopt strategies that the artistic community leads to the expected results, it is mentioned.
خلاصه ماشینی:
ایشان هنر را درواقع موهبت الهی و حقیقت بسیار فاخر میداند و به دنبال آن مسئولیت پذیری و تکلیف مداری هنرمند (بیانات ، ١٣٨٥/٠٣/٢٣) را به عنوان اصلی مطرح میکنند که هنرمند باید واجد آن باشد و میفرمایند به طور طبیعی کسی که این موهبت را از سوی پروردگار دریافت کرده است ، باید بار مسئولیتی را هم برای خودش قائل باشد؛ یعنی داده های خدا همراه با انجام تکلیف ها است ، این تکلیف ها لزوماً همه دینی و شرعی نیست ؛ تکلیف هایی است که بسیاری از آنها از دل انسان برمیخیزد.
سختی و دشواری (خاک رنگین ، ١٣٩٩: ٨) طی مسیر به منظور تولید و فهم هنر انقلابی ؛ دشواری راه در همه زمینه های اساسی به ویژه در مواردی که نیاز به خلاقیت گسترده و عمیق دارد به عنوان یکی از عوامل مهم تأخیر در دستیابی به هدف مطرح است ؛ اما نکته ای که توجه به آن ضروری است اینکه دشواری تحقق آثار هنری انقلابی نباید سبب سرخوردگی و ناامیدی از دستیابی به اهداف شود.
بیاعتنایی به مخالفت ها (بیانات ، ١٣٦٨/٠٨/٢١) به عنوان اولین راهبردی است که رهبری انقلاب دربارة آن به هنرمندان میفرمایند: شما از کسانی که نمیخواهند هنر اسلامی را بفهمند یا به آن اقرار کنند، نباید خیلی متأثر بشوید؛ هم چنین در مورد اخلاص (بیانات ، ١٣٧٠/٠٤/٢٥) و تأثیر آن در پیشبرد کارها و اهمیت این ویژگی در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده میفرمایند: آن جایی که کار با اخلاص همراه است یعنی انسان فقط برای خاطر خدا و برای انجام وظیفه الهی کاری را انجام میدهد، آن صفا و درخشندگی دارد.