چکیده:
درک و دریافت ریشهها از راه ادبیات کهن ارزش و اهمیت بسیاری دارد. سعدی نیز بهعنوان یکی از گنجینههای ادبیات کهن و سخنوری توانا مورد توجه همگان قرار گرفته و توانسته است حاصل تفکر و سفر و تجربهاندوزیاش را به کلام درآورد. او قصهپردازی کمنظیر است و شکلی از داستان مینیمال امروز را در حکایتهای او میتوان مشاهده کرد، اما حکایتهای او از نظر زبان و نوع روایت و مضمون به مخاطب بزرگسال بر میگردد و دورانی که در آن میزیسته، اما در برخی از حکایتهایش کودکان نقش دارند و حتی آنان را مورد خطاب قرار داده است. بازنویسی این حکایات برای کودکان و دوختن لباسی امروزی از این پارچه، برای کودکان امری درخور و بایسته است که در ادامه مقاله به چگونگی آن پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
بازآفرینی حکایتهای سعدی؛ دوختن لباسی نو از پارچههای قدیمی فرهاد حسنزاده چکیده درک و دریافت ریشهها از راه ادبیات کهن ارزش و اهمیت بسیاری دارد.
سعدی نیز بهعنوان یکی از گنجینههای ادبیات کهن و سخنوری توانا مورد توجه همگان قرار گرفته و توانسته است حاصل تفکر و سفر و تجربهاندوزیاش را به کلام درآورد.
او قصهپردازی کمنظیر است و شکلی از داستان مینیمال امروز را در حکایتهای او میتوان مشاهده کرد، اما حکایتهای او از نظر زبان و نوع روایت و مضمون به مخاطب بزرگسال بر میگردد و دورانی که در آن میزیسته، اما در برخی از حکایتهایش کودکان نقش دارند و حتی آنان را مورد خطاب قرار داده است.
بچهها بهدلیل نگاه شوخ و بازیگوشانهای که دارند، از کسالت و رکود متنهایی که به خوردشان داده میشود، گریزان هستند و حتی میتوان گفت به شکلی آگاهانه یا ناآگاهانه دنبال تازگی، طراوت و به تعبیری نشانههای مدرن در ادبیات خودشان هستند، اما آیا این نشانهها در ادبیات کلاسیک وجود دارند؟ خب، یکی از انتظارهای ادبیات کودکان، به شکل کلاسیک آن آموزش و تذهیب کودکان از راه داستان است.
واقعیت این است که ادبیات کهن برای کودکان نوشته نشده است و مخاطبی عام دارد.
البته سعدی هیچ ادعایی در نوشتن برای کودکان نداشت، اما در برخی از حکایتهایش کودکان نقش دارند و حتی آنان را مورد خطاب قرار داده است.
نتیجهگیری (شبیه سعدی که در پایان حکایتها نتیجهگیری میکرد) ادبیات شفاهی و متون کهن گنجینۀ بزرگی هستند برای نوشتن داستانهای نو و خلق دنیای جدید.