چکیده:
انسان دارای دو بعد زندگی و مرگ است. نوع زندگی پس از مرگ انسانها یکی از مهمترین مباحثی است که
در مکاتب و ادیان مختلف به خصوص دوگانهانگاران در باب حقیقت هستی پس از مرگ مورد بحث میباشد.
ذهن انسانها از قدیم الایام به علت عدم آگاهی و عدم درک زندگی پس از مرگ، ایدهها و نظریات مختلفی را
در این باب بیان کردهاند. از نظر تاریخی، تناسخ نخستین بار صریحا در نظرات اوپانیشادها آمده است که در
واقع نوعی انحراف از نظریهی حشر جسمانی است. در عین حال تناسخ توسط آیین هندو به جهان معرفی شد
که میتوان این دیدگاه را مخالف با دیدگاه اسلام در باب زندگی پس از مرگ و معاد دانست. اما در این بین با
وجود دیدگاه اسلام در باب معاد، برخی از اندیشمندان مسلمان به تناسخ معتقد هستند. نخستین معتقدان به
بودند. مهمترین فلاسفه تناسخ در میان مسلمانان، غلات هستند که قائل به انتقال روح الهی در پیامبر و ائمه
مسلمان که قائل به تناسخ بودند، عبارتند از: محمد بن زکریای رازی: معتقد به تناسخ صعودی و تکامل نفوس
حیوانی پس از مرگ؛ ابو نصر فارابی: معتقد به انتقال نفس برخی انسانها بعد از مرگ به بدن جدید بر اساس
فضیلت و یا شقاوت نفس در زندگی قبل خود؛ شیخ اشراق )سهروردی( و شمس الدین شهرزوری و اخوان
الصفا: معتقد به تناسخ برای اشقیا که به منظور تکامل و تزکیه نفس پست خود به ابدان دیگری انتقال مییابند؛
احمد احسایی: معتقد به نوعی تناسخ معنوی یعنی انتقال نفس از جسمی به جسم دیگر )اخروی یا برزخی(؛
قطب الدین شیرازی: معتقد به تناسخ به معنی تعلق نفس بعد از مرگ به جسمی مثالی در برزخ؛ محمد غزالی:
معتقد به امکان عقلی معاد جسمانی و معرفی آن در زمرهی تناسخ قابل قبول شرع؛ ابویعقوب سجستانی:
مشهور به قبول تناسخ. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی منابع اصلی و کتب معروفه این
فیلسوفان درصدد بررسی دیدگاه تناسخباوران مسلمان و همچنین دیدگاه قرآن کریم در این باب هستیم.
فیلسوفان مسلمان دقیقا به چه تناسخی معتقدند؟ همچنین تفاوت و علت دیدگاه این فیلسوفان با نظریه اصلی
تناسخ را بیان خواهیم کرد.
خلاصه ماشینی:
مهمترين فلاسفه مسلمان که قائل به تناسخ بودند، عبارتند از: محمد بن زکرياي رازي: معتقد به تناسخ صعودي و تکامل نفوس حيواني پس از مرگ ؛ ابو نصر فارابي: معتقد به انتقال نفس برخي انسان ها بعد از مرگ به بدن جديد بر اساس فضيلت و يا شقاوت نفس در زندگي قبل خود؛ شيخ اشراق (سهروردي) و شمس الدين شهرزوري و اخوان الصفا: معتقد به تناسخ براي اشقيا که به منظور تکامل و تزکيه نفس پست خود به ابدان ديگري انتقال مييابند؛ احمد احسايي: معتقد به نوعي تناسخ معنوي يعني انتقال نفس از جسمي به جسم ديگر (اخروي يا برزخي)؛ قطب الدين شيرازي: معتقد به تناسخ به معني تعلق نفس بعد از مرگ به جسمي مثالي در برزخ ؛ محمد غزالي: معتقد به امکان عقلي معاد جسماني و معرفي آن در زمره ي تناسخ قابل قبول شرع ؛ ابويعقوب سجستاني: مشهور به قبول تناسخ .
مهمترين فلاسفه مسلمان که قائل به تناسخ بودند، عبارتند از: محمد بن زکرياي رازي: معتقد به تناسخ صعودي و تکامل نفوس حيواني پس از مرگ ؛ ابو نصر فارابي: معتقد به انتقال نفس برخي انسان ها بعد از مرگ به بدن جديد بر اساس فضيلت و يا شقاوت نفس در زندگي قبل خود؛ شيخ اشراق (سهروردي) و شمس الدين شهرزوري و اخوان الصفا: معتقد به تناسخ براي اشقيا که به منظور تکامل و تزکيه نفس پست خود به ابدان ديگري انتقال مييابند؛ احمد احسايي: معتقد به نوعي تناسخ معنوي يعني انتقال نفس از جسمي به جسم ديگر (اخروي يا برزخي)؛ قطب الدين شيرازي: معتقد به تناسخ به معني تعلق نفس بعد از مرگ به جسمي مثالي در برزخ ؛ محمد غزالي: معتقد به امکان عقلي معاد جسماني و معرفي آن در زمره ي تناسخ قابل قبول شرع ؛ ابويعقوب سجستاني: مشهور به قبول تناسخ .