چکیده:
هنر به طور عام و موسیقی به طور خاص در ایک کنش متقابل با مجموعه نقشهای مختلفی از
جامعه پیوند دارند. این پیوند ابعاد مکانی زمانی, روانی و فرهتگی مختلفی را دربرمیگیرد. پیوند
موسیقی با جامعه دریانوردان ستتی بندر کنگ نیز به عنوان یک نهاد اجتماعی - که دارای نظامی از
تشکیلات. ارزشهاء شیوههای قومی» آداب و رسوم و قوانین است - نقشهای اجتماعی مناسب
هر فرد را برای ایفای کارکرد اساسی در آن جامعه نشان میدهد. این مقاله بر اساس نظریه دورکیم
و با استفاده از روش مردمنگاری به بررسی موسیقی و نقش اجتماعی آن در مراسم پامال بندر کنگ
پرداخته و هدف آن بیان چگونگی بیاریرسانی یک نظام فرهنگی موسیقایی به نظم و همبستگی
اجتماعی جامعه دریانوردان است. نتیجه این جستار نشان میدهد در مراسم یامال که در آن ترکیبی
از تمدنهای آفریقایی. عربی» هندی و ایرانی مشاهده میشود. خواندن اشعار در مراحل مختلف
یامال, علاوه بر ایجاد نظم و هماهنگی, نیروی بیشتر دریانوردان را برای کارکردن موجب میشده
است. نغمه یامال به سه دسته تقسیم میشود. از جمله: یامال ماشوه. یامال به هنگام لنگرکشی و
یامال به هنگام باز کردن بادبانهای جهاز.
خلاصه ماشینی:
پيوند موسيقي با جامعه دريانوردان سنتي بندر کنگ نيز به عنوان يک نهاد اجتماعي ـ که داراي نظامي از تشکيلات ، ارزش ها، شيوه هاي قومي، آداب و رسوم و قوانين است ـ نقش هاي اجتماعي مناسب هر فرد را براي ايفاي کارکرد اساسي در آن جامعه نشان ميدهد.
اين مقاله بر اساس نظريه دورکيم و با استفاده از روش مردم نگاري به بررسي موسيقي و نقش اجتماعي آن در مراسم يامال بندر کنگ پرداخته و هدف آن بيان چگونگي ياريرساني يک نظام فرهنگي موسيقايي به نظم و همبستگي اجتماعي جامعه دريانوردان است .
نتيجه اين جستار نشان ميدهد در مراسم يامال که در آن ترکيبي از تمدن هاي آفريقايي، عربي، هندي و ايراني مشاهده ميشود، خواندن اشعار در مراحل مختلف يامال ، علاوه بر ايجاد نظم و هماهنگي، نيروي بيشتر دريانوردان را براي کارکردن موجب ميشده است .
با بررسي اين نمودار، آن دسته از نظريات صاحبنظران جامعه شناسي، مردم شناسي و تاريخ هنر که ترانه هاي کار را در زمره کهن ترين انواع شعر و موسيقي آدميان قرار داده اند، نمود مييابد.
موسيقي علاوه بر بيان و ستايش تداوم جسماني بشر با طبيعت ، تحقق پيوستگي حياتي جامعه انساني است ، حرکات پاها و دست ها در مراسم يامال ، هماهنگ با ريتم آهنگ و همراه با زير و بم شدن صداي نهيم ، شکل منظمي به خود ميگيرد و نوازندگان با حرکات هماهنگ و در دسته هاي منظم ، جاي خود را با فواصلي حساب شده تغيير ميدهند.