چکیده:
برخی داستانها در مواضع متعدد با شباهتها و تفاوتهایی در قرآن و تورات نقل شدهاند. کشف و بررسی تفاوتهای نقلهای قرآن با یکدیگر و نیز تفاوت نقل قرآن با نقل تورات در ارائه تفسیر صحیح از آیات نقش مهمی دارد. ماجرای مهمانان حضرت ابراهیم علیه السلام چهار بار در قرآن و یک بار در تورات با اختلافاتی (همچون مبهم بودن تقدم و تاخر در بشارت تولد حضرت اسحاق علیه السلام یا خبر عذاب قوم لوط، تعیین مخاطب در بشارت حضرت اسحاق، تبیین واکنش حقیقی ساره در برابر این بشارت، و علت ترس حضرت ابراهیم) ذکر شده است. در اینباره تورات در بخشهایی با قرآن همسو و در جهاتی متعارض است. تورات ـ مانند همیشه ـ در نقل داستان، با ارائه مضامینی همچون خدشهدار کردن عصمت و توحید انبیا و شخصیتهای مهم و تنقیص ذات خداوند، ماجرا را شرح داده است. قرآن برخلاف تورات با مطرح نمودن اصل ماجرا و شرح آن در سور گوناگون، ضمن داشتن اختلافاتی بهظاهر متعارض در آن سور، حقیقت این ماجرا را بهخوبی ترسیم کرده است. این پژوهش با بررسی تطبیقی قرآن و تورات و تفسیر داستان قرآن در چهار سوره، ضمن برشمردن اختلافات و تشابهات میان قرآن و تورات، به تبیین و ارائه تفسیر در باب اختلافات قرآنی در چهار سوره مذکور درباره این داستان پرداخته است.
There are some similarities and differences between the stories variously narrated in the Quran and Torah. Discovering and investigating the differences between Quranic quotes and the differences between Quranic quotes and Torah quotes plays an important role in presenting a correct interpretation of these verses. The story of Abraham's guests is mentioned four times in the Qur'an and once in the Torah with some differences (such as whether the news of Isaac’s birth is prior to the news of the torment of Lot's people or vise versa, who is the audience of Isaac’s bisharah (good news), Sara's real reaction to this good news, and the reason for the fear of Hazrat Ibrahim). The Torah is in agreement with the Qur'an in some parts and contradicts in others in this topic. The Torah connotes matters such as undermining the infallibility and monotheism of the prophet and other important characters and denigrating the essence of God in its narration, as is the case in other Torah stories. Unlike the Torah, the Qur'an has outlined and explained the main story in various surahs, presenting the essence of the story, while having seemingly conflicting differences in those narrations. Comparing the Qur'an and the Torah and the interpretation of Qur’an’s story in the four surahs in this research, and listing the differences and similarities between the Qur'an and the Torah’s narration, I have presented and explained the interpretation of Qur'an’s differences in this story in the four surahs.
خلاصه ماشینی:
ماجراي مهمانان حضرت ابراهيم(علیه السلام) چهار بار در قرآن و يک بار در تورات با اختلافاتي (همچون مبهم بودن تقدم و تأخر در بشارت تولد حضرت اسحاق(علیه السلام) يا خبر عذاب قوم لوط، تعيين مخاطب در بشارت حضرت اسحاق(علیه السلام)، تبيين واکنش حقيقي ساره در برابر اين بشارت، و علت ترس حضرت ابراهيم(علیه السلام)) ذکر شده است.
تورات در اين داستان نيز همچون ديگر قصص و مواضع، خداوند را با اوصافي غير زيبنده مانند جهل نسبت به احوال و کردار قوم لوط (پیدایش 18:21) و خنديدن و تمسخر ساره و حضرت ابراهيم(علیه السلام) و نيت دروني آنان (پیدایش پیدایش 18:12)، ظاهر شدن در قالب يک بشر و همراه شدن با فرشتگان و خوردن و آشاميدن (پیدایش 18:5) توصيف کرده است.
اولين پرسش آن است که در قرآن، اول بشارت حضرت اسحاق(علیه السلام) به حضرت ابراهيم(علیه السلام) داده شده است يا خبر عذاب قوم لوط؟ ديگر آنکه مخاطب اصلي اين بشارت ساره بود يا حضرت ابراهيم(علیه السلام)؟ واکنش ساره به اين موضوع چه بود؟ در نهايت، علت ترس حضرت ابراهيم(علیه السلام) چه بود؟ افزون بر وجود اختلاف در اين آيات، اختلاف آنها با تورات نيز بررسي و تبيين خواهد شد.