چکیده:
این نوشتار با رویکردی قرآنی، حقوق زنان در آخرت را مورد بررسی قرار داده و ضابطه حتمی و تغییرناپذیر در ثواب و عقاب اخروی را «ایمان و
عمل صالح» معرفی کرده و با استناد به هفت آیه قرآن معتقد است که جنسیت، کمترین تأثیری در ثواب و عقاب اخروی ندارد و عدالت، به معنای تساوی مطلق بر
اندیشه اسلامی حاکم است. در بخش دوم به تأثیر جنسیت اخروی در برخورداری از ثواب و عقاب اشاره و جنسیت اخروی را منحصر به بعد جسمانی و مادی
دانسته و تذکیر و تأنیث را از روح و نفس آدمی نفی نموده است. وی بحث را تنها معطوف به بهشت دانسته و با استناد به برخی آیات نتیجه گرفته است که، هر
آنچه بخواهند در بهشت برایشان فراهم است و دراین زمینه هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و این یک قاعده کلی است که هیچ تفاوت و تبعیض جنسی را
برنمیتابد. وی در بخش پایانی مقاله، به بحث و بررسی حورالعین و غلمان بهشتی پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"اگر چه بعضی از این نکات مستقیما در پاسخ به سؤال یا مشکل فوق مطرح نشدهاند: پاسخ اول: مشکل از واژه حورالعین برخاسته، اما حورالعین به معنای زنان زیبای بهشتی نیست و اصولا در قرآن چنین وعدهای به مردان مؤمن صالح داده نشده است: «معنای صحیح حورالعین «انگور سفید» است نه زنان سیاه چشم درشت چشم.
اما مقدمه ادبی: اطلاق حورالعین بر موجودات بهشتی اعم از زن و مرد به عنوان پاداش اخروی مؤمنین و مؤمنات اولا فاقد دلیل است، چرا که به لحاظ لغوی نه مذکر است و نه بر صفت مشترک زنان و مردان دلالت میکند؛ بلکه دقیقا از صفات زنانه است.
آنچه رافع مشکل در واقعیت امر است، قاعده کلی و عمومی قرآنی است که قبل از این به تفصیل به آن اشاره شد «ما تشتهی الانفس، ما یشاؤون، ما یدعون» مطلق است و اختصاصی به مردان ندارد و یقینا زنان را نیز شامل میشود، و زنان راه یافته به بهشت از تمام نعمتهای الاهی از جمله نعمت نیکوترین همسر برخوردارند و از این زاویه مردان و زنان از حقوق همانند برخوردارند.
این مطلب که همه کس در بهشت آنچه را میخواهد و دوست دارد به دست میآورد به ضمیمه این که زوجیت نیز برای زن و مرد هر کدام معنای خاص دارد و هیچ گاه زنان تمایلی به زوجیت با حورالعین پیدا نمیکنند (مگر در مورد کسانی که فطرت دیگر گونهای یافته باشند که البته جای آنها در بهشت نیست)، بلکه به مردان تمایل دارند، بنابراین جفتهای آنان همان مردان بهشتیاند."