چکیده:
،فلسفه اخلاق،فلسفه دین،فلسفه علم،فلسفه اجتماعی و سیاسی، فلسفه روانشناسی و فلسفه هنر نمونههایی از درآمد به شاخههای فلسفهاند و فلسفه کلاسیک،فلسفه کلاسیک جدید و فلسفه قارهای نمونههایی از درآمد به سنتها،مکاتب و جنبشهای فلسفه. همه کتابهای این مجموعه برای نامتخصصان قابل فهماند و در اصل برای گذر دادن کسانی که مرحله مقدماتی فلسفه را طی کردهاند به مرحله متوسط دانش فلسفی نوشته شدهاند.خواننده در مدخل هر کتاب با معرفی دقیق و واضحی از حوزه مورد بحث رویارو میشود و سپس در سرتاسر کتاب با اهم موضوعات،مسائل،راه حلها و مواضع و ادله اقامه شده در آن حوزه آشنایی کافی و وافی مییابد.سرانجام اینکه در این مجموعه،فهماندن فلسفه بیش و پیش از قبولاندن یک موضع فلسفی خاص منظور بوده است.حال باید دید آیا نوئل کارول در باب فلسفه هنر نیز این چنین عمل کرده است؟
خلاصه ماشینی:
"حال باید دید آیا نوئل کارول در باب فلسفه هنر نیز این چنین عمل کرده است؟ تمهید کانتی بر زیباییشناسی تحلیلی میتوان در هر دورهای از تاریخ فلسفه تأملات فلسفی درباره زیبایی و هنرهای زیبا را یافت.
اگر بخشهای اول چهار فصل نخست کتاب مشخصا جنبه نقادانه دارد(و ایراداتی بر بعضی از معروفترین نظریههای هنر وارد میسازد)،بخش دوم هر یک از این فصول سازنده است،و تحلیلهایی از برخی از مهمترین دستهبندیهایی که در گفتوگو و اندیشه درباره هنر به کار میبریم،ارائه میکند.
تا آغاز فصل پنجم کتاب،چندان با تعریفهای ناموفق از هنر مواجه میشویم که این پرسش به ذهنمان برسد که آیا اصلا ممکن است کوشش برای تحلیل مفهوم هنر بر مبنای شروط لازم یا کافی با اشکال فلسفی عمیق روبهرو باشد.
ساختار فصل پنجم یا چهار فصل پیشین از این لحاظ تفاوت دارد که«منحصرا»به این مسئله اختصاص یافته است که چگونه میتوان آثار پیشنهادی را در شمار آثار هنری شناسایی یا طبقهبندی کرد:بخش نخست از فصل پنجم با فرض امکان تعریف هنر آغاز میشود.
این امر دلیلی به دستمان میدهد تا به پیشنهادی که نخست از سوی گرایش نوویتگنشتاینی عرضه شده بود،بازگردیم:اینکه شاید روشی که باید در شناسایی آثار هنری به کار بندیم تعریف ماهوی نباشد،بلکه شیوه دیگری در میان است.
چگونه در این کار توفیق مییابیم و ضوابط حاکم برای دستهبندی آثار پیشنهادی در شمار هنر چیست؟ در بخش سوم از فصل پنجم،روایت تاریخی به مثابه روشی اصلی برای تمایز آثار هنری از سایر چیزها ارائه میشود."