خلاصه ماشینی:
"از همینرو،نوسازی ارتش به شیوۀ اروپایی امری اجتنابناپذیر مینمود و در خلال جنگ اولایران و روسیه،عباس میرزا به توسط هیئت مهندسی نظامی فرانسوی به ریاست ژنرالگاردان بدان اقدام کرد،اما معلوم نبود که این نوسازی که به اقتباس آداب،فنون و آلاتجنگی از«کفار»انجامید از نظر شرعی چه حکمی دارد و واکنش علما در برابر آنچیست؟ در سال 1228 قمری که عباس میرزا،برای ختم پیروزمندانۀ جنگ،از علمایبرجستۀ ایران و عراق تقاضای اعلام جهاد کرد2،آنان دعوت او را لبیک گفتند و فتاوا ورسالاتی در وجوب جهاد با کفار حربی روس به دربار عباس میرزا و فتحعلی شاه ارسالداشتند.
سیزدهم هجری و نابودی دولتهای مسلمان در هند،ترکستان و قفقاز شمالی در اینمدت،و جنگهای متعدد دول استعمارگر با عثمانی و ایران،علمای شیعۀ ایران و عراق رابه این نتیجۀ قطعی رساند که:اولا،کفار(استعمارگران اروپایی)،بهرغم برخی تفاوتها درسیاست خارجی خود،در دشمنی با اسلام اتفاقنظر دارند؛ثانیا،هدف اصلی آنهانابودی اسلام و استقلال کشورهای اسلامی و غارت ثروت و اموال مسلمانان و به ذلت وبردگی کشاندن ایشان است.
علمای شیعۀ عتبات به علت تجاوز استعمارگران ایتالیایی به لیبی(از متصرفاتعثمانی)و اشغال خاک آن کشور در سال 1329 قمری،بر ضد ایتالیا اعلام جهاد کردند17و در آغاز جنگ اول جهانی و به تبعیت از شیخ الاسلام عثمانی در سال 1332 قمری برضد متفقین و به حمایت از«دولت علیۀ عثمانی»18فتوای جهاد دادند و تأکید نمودند که«این[فتوا]،یک حکم و دستور دینی است و اختلافی بین[شیعیان]ایرانی و[سنیان]عثمانی وجود ندارد.
آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی،که ازجمله مراجع عتبات بود و در صدر علمای مخالف مشروطه قرار داشت،طی سه سال(1329_1332 قمری)_یعنی از آغاز حملۀ ایتالیاییها به لیبی تا اعلام جنگ متفقین برضد عثمانی_یازده فتوای جهاد بر ضد متجاوزان اروپایی صادر کرد22و فرزندش را نیزبه جبهههای نبرد جنوب عراق به مصاف با اشغالگران انگلیسی فرستاد که او در همیننبرد به شهادت رسید."