چکیده:
در دوران تجدد،تنها زمزمههایی اندک از ضرورت اجتناب ناپذیر رویکرد به حقیقت اصیل(دینی)،در حیات اجتماعی غرب،به چشم میخورد،ولی با طرح و ارائهء آراء اندیشمندانی چون اریک وگلین،فیلسوف سیاستمدار آلمانی(متوفای 1985)،جهان خسته شده از هیاهوی بیبنیاد حقیقت مدرنیته،به حقیقت دینی گرایش بیشتری یافت، زیرا آنگونه که آلیس ساندوز از همکاران،شارحان و ویراستاران آثار وگلین گفته است:"با همه گیرشدن و گسترش بحران حقیقت تجددی،جهان غرب به تدریج بر اهمیت دیدگاههای وگلین وقوف یافت،"اما او چه گفت و چه نوشت که در ترویج نگاه به دین و حقیقت برآمده از آن،مؤثر افتاد؟(پرسش)؛احتمالا آشکار نمودن زیانهای نظری و عملی مدرنیته و نشان دادن آثار اتصال به وجوه متعالی در زندگی بشر،از دلایل رویکرد به اندیشههای وگلین و در نهایت توجه به حقیقت برآمده از دین شده است(فرضیه).مقالهء حاضر در صدد است به بررسی این فرضیه بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"لذا،نگاه وگلین به حقیقت تجدد،اشکالات و معایب آن،سرآغاز بحث این مقاله قرار گرفته است، اما از آن جایی که وگلین تنها به نقد و نفی حقیقت تجدد نمیاندیشد بلکه در جای آنچه را که تخریب میکند،چیزی مینشاند،به طرح نگاه وی به حقیقتی که خود نام حقیقت راستین و ناب برآن مینهد و آن را برجای حقیقت تجدد مینشاند و بازتابهای سیاسی ناشی از آن در حیات اجتماعی انسان میپردازد و وجوه مختلف حقیقتی را که در ارتباط با دین معنا مییابد،آشکار میسازد:وگلین و ماهیت حقیقت تجددی وگلین برای عرضهء حقیقتی که خود بدان دست یافته،حقیقت تجددی را حلاجی میکند، زوایای حقیقت پیشین را میشکافد،سیر تاریخی آن را بررسی مینماید،ارتباطش با مسیحیت را برقرار میسازد،نقش علم جدید را در تولد و تداوم آن حقیقت مشخص میکند و خلاصه اینکه،به همهء گوشه و کنارههای آن،برای فهماندن بیبنیادی حقیقت برآمده از تجدد سر میزند ازاینرو،وگلین در سیر تاریخی مفهوم حقیقت،سه مرحلهء عمدهء زیر را تشخیص میدهد: 1.
غفلت از این اصول به معنای فراموشی و ناآگاهی نسبت به اصول هستی و دور شدن از حقیقت است لذا منظور از اعاده،بازگشت به کارهای افلاطون و ارسطو و احیای ادبیات و نوشتههای آنان نیست بلکه به معنای اعادهء علم از طریق اصول ارائه شده از سوی آنان است از جمله،نوع مسائلی که آنها بدان پرداخته و نحوهء نظریه پردازایشان از موضوعاتی است که بازگشت به آن و توجه به آن برای نیل به حقیقت اصیل راهگشاست،اما وگلین منظور دیگری هم از اعاده دارد و آنکه احیاء دعوتی مستدل به اعادهء مقدس نظم اجتماعی است."