چکیده:
بشریت زیبایی و خیر را برای ارضای نیازهایش جست و جو میکند. عشق،حکمت و شجاعت.ضرورت نظم،توازن و تعادل به شکلهای متفاوتی مطرح میشود.این ارزشها مبانی یکی از رفیعترین قلههای پرواز زندگی معنوی،یعنی موسیقی است.تأثیر اخلاقی موسیقی در تربیت ذهن،نفس و رفتار بشر توسط فیلسوفان یونان باستان مورد تأکید قرار گرفته است.این پیام مهم به عنوان الگویی در گذر قرنها وجود داشته است.من سعی خواهم کرد وحدت اخلاق و موسیقی را با استفاده از علم نشانهشناسی روشن کنم.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ارزشهای اخلاقی هنر موسیقی در یونان باستان چکیده: بشریت زیبایی و خیر را برای ارضای نیازهایش جست و جو میکند.
تأثیر اخلاقی موسیقی در تربیت ذهن،نفس و رفتار بشر توسط فیلسوفان یونان باستان مورد تأکید قرار گرفته است.
مدلی که به تفسیر نشانهشناسی رومیها توسط پترو یوان21به شکل«شش گانه موقعیت نشانه شناختی»باز میگردد(7) نظام نشانهگی«سنت موسیقایی»31در یونان باستان در تمامیتش -چنان که خواهیم دید-از طریق نزدیک شدن به«نقش نشانه»41 در سطحی از مؤلفههای اصلی موسیقی(سبکها،ریتمها،انواع،ثبات طنینها،آلات مورد استفاده)ودر دلالت انضمامی موسیقی ظاهر میشود.
این نظام امکان بازسازی عامل فرهنگی موسیقی را در افق ارتباط پیشنهاد میکند و (در معنایی وسیعتر مبادله پیام در کنش انتقال-دریافت51)ورای نظام دلالتی که شکل میگیرد،انجام میشود.
(8) در اینجا ما هنر موسیقی را به عنوان نشانه-ابژه61،به عنوان بازنمایی حساسیت با ارزشهایی چون هنجاری،نگرشی و رفتارگرا در نظر میگیریم،هنری که میبایست از طریق ابزار معنای عمیقی برای سنت اصلی فهمیده شود:سنت ساختار معنوی یونان،از طریق موسیقی منتقل میشود.
از همین آغاز،معنای این اصطلاحات باید مد نظر باشد(با گشودگی نسبت به نفوذ معنایی اعجابانگیز موسیقی):عنوان«دلالت»71برای جهانی از گفتمان،«ارجاع»81که در آغاز موسیقی یونان توسط«الهه شعر و موسیقی»91اغلب توسط افلاطون در محاوراتش مطرح میشد و در یک تعامل دو سویه با فلسفه به عنوان«موسیقی با شکوه»02یا موسیقی متعالی در نظر گرفته میشد.
او خاطرنشان میکند که:"برای آتنیها این تفکیک به معنای تمایز بین خواستههای زمینی و ایدهآلهای آنها است-آلتی با سبک موسیقایی(سبک دورین که مورد توجه ماست) به وضوح،صراحت،اعتدال،که حواس دیگر شخص را برمیانگیزد و نفس را به هیجان درمیآورد،اطلاق میشود.
W. Fleming,Arte si idei,Ed. Mediane, Bucuresti,1983,vol,I.
Ch. Morris,Signs,Language and Behaviour, New York.