چکیده:
ارتباط پرسشگری تعیینکنندهء مارتین هایدگر1دربارهء«معنی هستی»با مسائل متعدد دنیای«سرگردان»ما را میتوان به بهترین نحو با تأکید وی بر متناهیبودن بنیادین این دنیا تشریح کرد.در واقع،هایدگر هستی را به صورتی رونوشت کرد تا بهتر بتواند بر امکان خاص هستیشناختی این دنیا تأکید کند؛دنیایی که به گفتهء او بنیان هستیشناختی مطلق آن چیزی جز«ورطهء هستی»نیست که به عنوان«بیبنیادی ورطه مانندش»درک میشود.در متونی که هایدگر طی سالهای پس از جنگ جهانی دوم نوشت و مشخصا در سخنرانی جنجالبرانگیز«برمن»2که در 1949 با عنوان«خطر»ارائه شد، وی به وضوح«ورطهء هستی»را با مفهوم«مرگ»یکی شمرد که در حکم«کاشانهء هستی»درک میشود.هایدگر برای آنکه بتواند با چنین روشی به مرگ بیندیشد،مفهوم«دنیا»را که نقشی کلیدی در سخنرانی تأثیرگذارش در اواسط دههء 1930 دربارهء«هنر»داشت،تغییر داد.با توجه به تأکید خود هایدگر بر«یگانگی»سرچشمهء اثر هنری و«حقیقت»در حکم «ورطهء هستی»،ما در ادامه استدلال خواهیم کرد که صرفا دستاورد«هنر»به عنوان«شعر»است که میتواند بیانگر مرگ در حکم«کاشانهء هستی»و نیز افق باز«ماهیت حفاظتشدهء»آن گردد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به تأکید خود هایدگر بر«یگانگی»سرچشمهء اثر هنری و«حقیقت»در حکم
این واقعیت نیز همان قدر آشکار است که شاید
اگر چنانکه خود هایدگر غالبا خاطرنشان کرده است،
این عبارت معروف و غالبا«اسطورهای شده»متعلق به خود هایدگر است و در منبع زیر به آن
این برای میراث فلسفی هایدگر دستاورد کوچکی نیست
به این ترتیب پرسشگری فلسفی هایدگر شاید
به این موضوع چنانکه هایدگر خود یک بار به صورتی
خود را در اثر مینهد،و هایدگر استدلال میکند که هنر
این اظهارات هایدگر هنگام دیدن نقاشی«بیمار زن»اثر پل کله است که ه.
این عبارت را خود هایدگر آورده و در نامهای به الیزابت بلوخمان در دسامبر 1935 به کار برده است.
مسلما هایدگر هرگز در OWA این دو مورد را صرفا به
ورطهء هستی همان قلمروی است که به قول هایدگر در
خود هایدگر استدلال میکند که کاربرد پیشین این مفهوم
جنجال سال 1953 بر سر اینکه هایدگر یکی از سخنرانیهای خود را در 1935 حفظ کرده بود
در آن هایدگر یکی از متون قبلی خود را کاملا«بازسازی»نکرده است!
با توجه به این موضوع چنانکه هایدگر
چنانکه خود هایدگر به نحوی به
چنانکه هایدگر در همان متن تأکید میکند که
این مفهوم را یان پاتوکا متفکر بزرگ چک نیز مشخصا به کار گرفته و اصلاح کرده است.
این مطلب را خود هایدگر استنساخ کرده و در نامهء
نسخهء آلمانی اصلی مراجعه کردم که با عنوان Beitra?ge zur Philosophie Vom Ereignis منتشر شده است.
به سوی این تفکر گمراه کند که هایدگر مفهوم برتر جدیدی
این مطالعهء جدانشدنی در مورد رابطهء هایدگر با شعر هلدرلین"