خلاصه ماشینی:
"عبده آنگاه از رفتار برخی مسلمانان در به سخره گرفتن چنین امری،اظهار شگفتی میکند»3 دعوت و اهتمام به علم آموزی یکی دیگر از مظاهر و نمودهای رویکرد اجتماعی عبده در تفسیر قرآن،دعوت او به علمآموزی و اهتمام به آن به عنوان یک مصلح اجتماعی است.
در نظر عبده در نظام تعلیم دینی،نباید به خواندن و حفظ آیات قرآن اکتفا کرد بلکه نخست باید اعتقاد اسلامی را خوب توضیح داد به گونهای که تبدیل به موضوعی مورد علاقه برای افراد شود و مسلمانان را به تحصیل فضایل دینی وادارد.
13 رشید رضا نیز در تاثیرپذیریای آشکار از استادش-عبده-در ذیل آیه مورد بحث به این مطلب اشاره میکند که معنای«التی جعل الله لکم قیاما»این است که مال باعث قوام و استواری منافع مردم میشود و کار دنیای ایشان را سامان میدهد.
این عالمان قطعا تردید ندارند که دین برای اقامه مصالح مردم و رساندن ایشان به خیر آمده است و از جمله اصول آن منع و دفع ضرر و ضرار است؛بنابراین اگر بر پدیدهای مفسدهای مترتب شد که در گذشته چنین نبود، بدون تردید با حکم پیشین را تغییر داد و آن را با وضعیت فعلی سازگار کرد و به عبارت دیگر برپایه قاعده«درء المفاسد مقدم علی جلب المصالح» رفتار کرد.
عبده مانند این گروه از دانشمندان در دریافتهای اجتماعی خود از قرآن،گویی معتقد میشود که استوارترین شیوهن تعلیم و تربیت دینی، عبارت است از ارتباط دادن آن با اجتماع،مقارنه میان سلوک بد و آثار ناگوار آن برای فرد و اطرافیان و نیز مقارنه میان سلوک نیکو و فواید آن برای فرد و اطرافیان."