چکیده:
هانری کربن،ابن سینا را فیلسوف سلف سهروردی و از این جهت وی را پیشگام حکمت مشرقی میداند و بر این باور است حکمت مشرقی ابن سینا برای انسان معاصر،کارآمد و رهگشاست.وی با این هدف که چشماندازهای سینوی را بگشاید،نخستین متفکری بود که در این راه قدم نها.به زعم وی فلسف سینوی در شرق با حفظ نفوس فلکی به راه خود ادامه داد و نقادی غزالی تأثیری بر این حکمت نداشت.کربن با دغدغههای مختلفی در فلسفه غربی روبرو بود و بر این باور بود که حکمت مشرقی میتواند پاسخی به این بحرانها باشد.به همین دلیل معتقد به برتری فلسفه سینوی یا اشراقی بر مکتب ابن رشدی بود.وی اظهار میکند روشی را که با آن میتوان حکمت سینوی را امروزی کرد را میتوان«درونی سازی»نامید.با الهام از فرشتهشناسی سینوی است که نفس با تحولی که در خود ایجاد میکند از این عالم مادی فراتر میرود و وارد عالم مثال میشود و اینگونه است که عالم خیال یا عالم مثال به عنوان عالم رمزها اعتبار دوبارهای مییابد و انسان معاصر نیز میتواند در تجربه آن دخیل شود.
خلاصه ماشینی:
"با الهام از فرشتهشناسی سینوی است که نفس با تحولی که در خود ایجاد میکند از این عالم مادی فراتر میرود و وارد عالم مثال میشود و اینگونه است که عالم خیال یا عالم مثال به عنوان عالم رمزها اعتبار دوبارهای مییابد و انسان معاصر نیز میتواند در تجربه آن دخیل شود.
اما به نظر میرسد کربن نخستین متفکری بوده که از حکمت مشرقی ابن سینا برای امروزیی کردن اندیشههای این فیلسوف بزرگ بهره برده است.
در این سه رساله تمثیلی،شخصیتهایی مطرح میشوند که در (1)-سهروردی بیان میکند در منطق المشرقیین ابن سینا هیچ مطلب مشرقی نیست،ولی کربن میگوید در منطق حکمت الاشراق نیز هیچ مطلب مشرقی نیست،مگر آرائی که به صراحت تحت عنوان اشراقی بیان شده است(کربن، 7831،ص 041-241).
با الهام از فرشتهشناسی سینوی است که نفس با تحولی که در خود ایجاد میکند از این عالم مادی فراتر میرود و وارد عالم مثال میشود و بدینسان عالم خیال یا عالم مثال به عنوان عالم رمزها اعتبار دوبارهای مییابد و انسانهای امروزی نیز میتوانند در تجربه آن دخیل شوند (کربن،7831،ص 834-044).
1-الشفاء(المنطق):ابن سینا در مقاله نخست از فن اول بیان میکند علاوه بر کتابهایی که در فلسفه نگاشته است و در این کتابهای جانب مشائین را رعایت کرده است و به طریق آنها مشی کرده کتاب دیگری نیز دارد که در خصوص فلسفه مشرقی است1.
3-منطق المشرقیین:در مقدمه این کتاب که ابن سینا در خصوص منطق نگاشته است بیان میکند علمی که نزذ یونانیان منطق است ممکن است نزد مشرقیین اسم دیگری داشته باشد و تنها در این حد به حکمت مشرقی اشاره دارد(همو،8231 هـ، ص 3)."