چکیده:
انسان،بهطور مستقیم و یا غیر مستقیم بیان شده است. رنگ سفید،رنگ مورد بررسی در این مقاله است.از جمله خصوصیات این رنگ،تصور اوج لطافت،صفا،آرامش،رؤیا و...است.بهشت نیز چون سرای جاودانه و به دور از خستگی، ملالتآوری،اضطراب،تاریکی و...است،با این رنگ توصیف میشود. همهء انسانها با محیط پیرامون خود در ارتباطاند،این ارتباط،گاهی با اندیشیدن،گاهی با لمس کردن،چشیدن،شنیدن،بوییدن و گاهی هم با دیدن است.انسانها محیط پیرامون خود را رنگی میبینند و این رنگها در آنها اثری-خواه مثبت و یا منفی-بر جای میگذارند.این تأثیرات ممکن است فیزیکی و یا روانی باشد،که بعد روانی آن مهمتر و آشکارتر است. علم روانشناسی رنگها،علمی نوین و نوپا است که تأثیرات روانی رنگها بر انسانها را مورد بررسی قرار میدهد.قرآن هم که جامع تمامی علوم است،بشر را از این علم بیبهره نگذاشته و طعم این علم را از چهارده قرن قبل به ذائقهاش چشانده است. در قرآن از رنگهای زرد،سبز،سیاه،سفید،قرمز و کبود یاد شده است و تأثیرات آنها بر
خلاصه ماشینی:
"(طوسی،281/6) خدای متعال،رنگ سفید چشم را ناراحت کننده،بیانگر شدت غم و اندوه و سفیدی موها و محاسن را بیانگر سستی،پیری و ضعف میداند؛و از طرفی آن را لذت بخش و لطیف بیان میکند و تأثیر این رنگ را دو وجهی میشمارد و علم روانشناسی هم با این جمله که میگوید:این رنگ میتواند رنگ یک سرویس گران قیمت چینی باشد و یا رنگ یک ظرف کاغذی یک بار مصرف؛دو وجهی بودن این رنگ را اذعان کرده و مؤید همین مطلب در قرآن است.
9. رنگ سفید در قرآن از دیدگاه شرق شناسان برای بررسی دیدگاه شرق شناسان در مورد کاربرد رنگ سفید در قرآن کریم،نگاهی اجمالی به مقاله رنگها در جلد اول دایره المعارف قرآن لایدن میکنیم: «قرآن از رنگها بهطور کلی بهعنوان نشانههایی از آفرینش خداوند یاد میکند:واقعیت وجود رنگهای مختلف یا الوان،نه بار در قرآن ذکر شده است(دو بار در آیه 96 سورهء بقره و سورهء فاطر آیهء 72 و نیز سورهء نحل آیه 31 و 96؛سورهء روم آیهء 22،سورهء فاطر آیهء 82 و سورهء زمر آیهء 12)که اغلب بهعنوان نشانههایی از کارهای خداوند در آفرینش مطرح شدهاند.
همانگونه که شاعر عرب میگوید: المقانات البیاض بصفرة غذاها نمیر الماء غیر محلل» (ابن قتیبه،913/1) این نکته نیز قابل توجه است که رنگ سفید مانند رنگهای ملایم ابرهای تابستانی،لطیف و رؤیایی است؛و خود این تأثیر،باعث ایجاد لطافت روحی و اوج لذت در رؤیا میشود."