چکیده:
کتاب کارکرد تصویر هنری در قرآن کریم،تألیف دکتر عبد اسلام احمد الراغب،کتابی است که در نظر داشته بحثهای جدیدی که ر رابطه با قرآنپژوهی مطرح میشود.با رویکرد تلفیقی میان قرآنپژوهی و بحثهای پدیدارشناسی به پژوهش بنشیند.این کتاب توسط دکتر سید حسین سیدی ترجمه شده است.از وی کتابهای بسیاری بهصورت تألیف و ترجمه در حوزه قرآنپژوهی جدید مشاهده میشود.نشر سخن چندین عنوان از این کتابها را به ژاپ رانده است.از جمله زیباشناسی واژگان قرآن و سبکشناسی اعجاز بلاغی قرآن است.میهمان جلسه نقد،دکتر سید باقر میرعبد اللهی؛ عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی است.
خلاصه ماشینی:
"بهاینمعنا که کتابهایی که در این حوزه قبل از این،مثلا توسط سید قطب با عنوان تصویر الفنی فی القرآن الکریم یا دیگران که این دیگران فهرست آثارشان بهطور مستوفا در پایان این کتاب آمده،معمولا رویکرد آنها،رویکرد هنری محض بوده است.
شخص دیگری که میخواهم از او نام ببرم،سید قطب است با کتاب التفسیر الفنی فی القرآن که توسط مرحوم دکتر فولادوند با عنوان آفرینش هنری در قرآن ترجمه شده است.
حال سؤال این است که آیا ما روش فهم قرآن را طوری منقح کردیم که بعد در مرحله عمل از کارکردهای تصویری قرآن حرف بزنیم و معتقد باشیم که قرآن با بیان تصویری و با اسلوب زبانی تصویری که آغشته به تخیل و تشبیه است،میخواسته حرفی را بزند که آن حرف را با لحنی گزارشی و ساده نمیتوانسته بگوید؟در واقع تفکیکی در زبان قرآن قائل شویم و بگوییم فهم قرآن دو شعبه دارد؛یکی برمیگردد به آنچیزی که تحت عنوان زبان تمثیلی و رمزی اتفاق میافتد؛ دیگری آنچه که زبان تمثیلی و رمزی نیست.
این تفکیک در زبان را مطرح کردم،برای اینکه بگویم قبل از اینکه ما به حوزه مصداق برسیم،ما قبلا همچنان که باید در حوزه روش مبنای خود را منقح کردهباشیم،در حوزه زبان نیز مبنای خود را منقح کنیم؛یعنی اگر که باور داشتهباشیم قرآن برخوردار از زبان رمزی است،معلوم کرده باشیم که زبان رمزی یعنی چه؟ پیشفرض سوم این است که معلوم کنیم وقتی به بعد هنری قرآن توجه داریم،منظورمان از بعد هنری دقیقا چیست؟اگر کتاب را تورق کنید،خواهید دید که در آن به کرات و مرات از کلمه «ساخت»،«بافت»و اصطلاحاتی که در زبانشناسی جدید از آن استفاده شده،نام برده میشود."