چکیده:
مدیریت دولتی جدید در واکنش به نارساییهای الگوی سنتی ادارهء دولت،مطرح شده است.این الگو،با ابتنای بر جهتگیری انسانشناختی و ارزششناختی خاص برگرفته از نظریهء انتخاب عقلایی،موجب تحولات مهمی در عرصهء ادارهء دولت شده است.دانشمندان عرصهء ادارهء دولت،پس از مشاهدهء توفیقات مدیریت بخش خصوصی در رهایی از مشکلات بوروکراسی،همه هدف و اصول آن بخش را به مثابه هدف و اصول مدیریت دولت قرار دادند.این کار موجب شد که پس از اندک زمانی،توفیقهایی نهچندان واقعی حاصل از اجرای اصول مدیریت دولتی نوین،پیامدهای ناگوار و فسادهای ناشی از اجرای آن،این توفیقها را به فراموشی سپارد.این پژوهش،با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- توصیفی و با ابتنا بر اینکه رفتار انسان تابع پیشفرضها و ارزشهای اصلی او است،به این نتیجه رسیده است که ریشهء اصلی این مسائل،در نحوهء نگاه مدیریت دولتی نو به ماهیت انسان،اهداف و ارزشهای وی نهفته است.
خلاصه ماشینی:
"در این مورد دو نقد مهم وجود دارد:اول اینکه علم اقتصاد یک علم اجتماعی ناقص است و کاربرد آن در حکومت نیز با همین نقصان مواجه خواهد شد؛دوم اینکه اگرچه علم اقتصاد به مثابهء مبنا برای تحلیل نظامهای اقتصادی و بخش خصوصی از اعتبار لازم برخوردار است،اما به کار بستن آن در حکومت نمیتواند از چنین اعتباری بهرهمند باشد.
در پژوهش حاضر سعی شده است که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به این سؤال پاسخ داده شود که نگاه مدیریتگرایی به انسان و ارزش چگونه است و بر اساس رویکرد اسلامی چه نقدهایی بر آن وارد است؟برای تحقق این منظور بعد از تعریف مدیریت دولتی نوین،جهتگیریهای انسانشناختی و ارزششناختی آن مطرح و سپس به نقد آنها توجه میشود.
53 به طور مشخص نگاه انسانشناختی خاصی که در مدیریت دولتی جدید با توجه به نظریهء انتخاب عقلایی شکل گرفته،63عبارت است از: الف)حاکمیت قوانین طبیعی بر رفتارهای انسان بعد از تحول صنعتی در اروپا و مشاهدهء پیشرفتهای علم فیزیک و نارسایی تعالیم کلیسا و ظهور مکتب دئیسم73(خداشناسی طبیعی)در فلسفه،فیزیوکراتها83از حاکمیت بلامنازع قوانین طبیعی بر رفتار آدمی سخن گفتند و اراده و اختیار انسانی را نفی کردند.
اگرچه اقتصاددانان دورههای اخیر کم و بیش به ارزشهای اخلاقی توجه نمودهاند،باور همگی این گونه است که بازگشت هرنوع توجه انسان به ارزشهای اخلاقی برای کسب نفع شخصی است؛به همین دلیل باید گفت نظریهء غالب در مورد رابطهء اخلاق و اقتصاد جدایی آن دو است."