چکیده:
قرارداد آتی، توافقی جهت خرید یا فروش میزان معینی از یک کالا به قیمت مشخص شده در لحظه انعقاد قرارداد، برای تحویل در آینده معین است. یکی از مهم ترین چالش ها درخصوص اعتبار قراردادهای آتی، شبهه قماری بودن این قراردادها است. در این مقاله، رهیافت حقوق انگلیس در مواجهه با این موضوع و همچنین مولفه های یک قرارداد قماری در حقوق اسلامی بررسی شده است. سپس با توجه به تفاوت های مشخص قراردادهای قماری و قراردادهای آتی، سعی در رفع کردن شبهه و توجیه قراردادهای آتی شده است. براساس یافته های این مقاله اولا از حیث مواجهه با خطر، قمار، خلق یک خطر برای خطر کردن است، اما در قرارداد آتی، معامله گران با خطرهایی مواجهند که ضرورتا در یک اقتصاد آزاد وجود دارد. ثانیا از حیث مبنای کسب سود، قمار بر شانس و احتمال و تصادف بنا شده، در حالی که کسب سود در قراردادهای آتی، بر مبنای تجزیه و تحلیل بازار براساس مهندسی مالی است. ثالثا محتوا و مقتضای ذات قمار، برد و باخت است، در حالی که محتوای قرارداد آتی امری متفاوت از صرف برد و باخت، از جمله خطرگریزی و خطرورزی است. در واقع قراردادهای آتی، یک سامانه انتقال خطر، محسوب می شود. رابعا قالب یک قرارداد قماری، بازی است، در حالی که از حیث شکل، قرارداد آتی، در قالب یک معامله مالی منعقد می شود. نهایتا آن که قرارداد آتی مشمول قمار نبوده، قابل توجیه است.
خلاصه ماشینی:
براساس یافته های این مقاله اولا از حیث مواجهه با خطر، قمار، خلق یک خطر برای خطر کردن است ، اما در قرارداد آتی ، معامله گران با خطرهایی مواجهند که ضرورتا در یک اقتصاد آزاد وجود دارد.
در حقوق انگلیس ، بحث های مختلفی ، به ویژه تا پیش از تصویب قانون خدمات مالی ١ در محافل حقوقی و محاکم درخصوص قماری بودن یا نبودن معاملات آتی در گرفته است و حقوقدانان و قضات در پی ارائه ضابطه ای برای تفکیک این دو گونه معامه بر آمدهاند.
derivative instrument 66 یکی از جنبه های مهم وبه تعبیر برخی نویسندگان جنبه حیاتی مشتقات، این است که این قراردادها، قراردادهای مالی هستند؛ بدین معنا که تحویل فیزیکی درآنها به ندرت انجام می شود و تصفیه بر مبنای اختلاف قیمت صورت می گیرد [٤، ص٣ ].
به بیان دیگر، قمار در اصطلاح فقهای امامیه ، بازی با آلات قمار همراه با گروبندی و برد و باخت است ، اما در قراردادهای آتی اولا مفهوم بازی موضوعیت ندارد و همانگونه که در برخی روایات مشاهده می شود یکی از علت های حرمت قمار، اشتغال ذهن به غیر یاد خدا و مصداق بودن لهو و لعب است که قرارداد آتی به روشنی از این مسأله مبرا است .
٧. منابع [1] McMath, James C, Speculation and Gambling in options, Futures, and stocks in Illinois, Hawkins & Loomis co, Chicago, 1921.