چکیده:
ﻫﺮ ﺗﺤﻮل ﺳﻴﺎﺳﻲ ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻣﺘﻀﻤﻦ ﺑﺮآﻣﺪن ﺻﻮرتﺑﻨﺪیﻫﺎی ﺗﺎزهای از اﻳﺴﺘﺎرﻫﺎو اﻧﮕﺎرهﻫﺎ اﺳﺖ. در ﺟﺮﻳﺎن اﻧﻘﻼب ﻣﺸﺮوﻃﻴﺖ اﻳﺮان، ﻧﺨﺒﮕﺎن ﻣـﺬﻫﺒﻲ ﺟﺎﻣﻌـﻪ، ﺑـﺎﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و اﺻﻮﻟﻲ روﺑﻪرو ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺷﺮاﻳﻄﻲ دﻳﮕﺮﺳﺎن از ﻓﻀﺎی ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻲ ﭘﻴﺶ از آنرا ﺑﺮاﻳﺸﺎن ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﻲﻧﻤﻮد. در روﻳﺎروﻳﻲ ﺑﺎ اﻳﻦ وﺿﻌﻴﺖ، اﻳﻦ ﻋﻠﻤـﺎ در دو دﺳـﺘﻪ،ﻣﺸﺮوﻃﻪ و ﻣﺸﺮوﻋﻪﺧﻮاه، در ﭘﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ و ﺧﻮاﻧﺶ ﺷﺮاﻳﻂ، و ﺑﺮﺳـﺎﺧﺘﻦ ﻧﻈـﺎﻣﻲ ازﻣﻌﺎﻧﻲ ﺑﺮآﻣﺪﻧﺪ. ﻋﻠﻤـﺎی ﻋـﺼﺮ ﻣـﺸﺮوﻃﻴﺖ، ﻣﺘﻜﻠﻤﻴﻨـﻲ اﺻـﻮلﮔـﺮا ﺑﻮدﻧـﺪ ﻛـﻪ درروﻳﺎروﻳﻲ ﺑﺎ اﻟﺰاﻣﺎت زﻳﺴﺖ در ﺟﻬﺎن ﻣﺪرن ﺑﺮآﻣﺪه از ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺗﻤـﺪن ﻏﺮب، دو روﻳﻪ دﻳﮕﺮﺳﺎن را اﺧﺘﻴﺎر ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ.ﻧﻮﺷﺘﺎر ﭘﻴﺶ رو، ﺑﻪ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺗﻮﺟﻴﻬﺎت ﻛﻼﻣﻲ ﻋﻠﻤﺎی ﻣﺸﺮوﻃﻪﺧﻮاه در روﻳﺎروﻳﻲﺑﺎ اﻳﻦ وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻲﭘﺮدازد. اﻳﻦ ﻋﻠﻤﺎ ﺑﺎ اﺧﺘﻴﺎر ﻛﺮدن ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﻛﻼﻣﻲ، ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴـﺮیاز ﻧﺼﻮص دﻳﻨﻲ و اﻧﺪﻳﺸﻪ ﺑﺸﺮی، در ﭘﻲ آن ﺑﻮدﻧﺪ ﺗﺎ ﻧﺨـﺴﺖ، از ﺳـﺎﺣﺖ و ﻛﻴـﺎندﻳﻦ ﭘﺎﺳﺪاری ﻛﻨﻨﺪ و ﭘﺲ از آن، ﺳﺎﻣﺎﻧﻪای از ﻣﻌـﺎﻧﻲ و اﻧﮕـﺎرهﻫـﺎ را ﺑـﻪ ﮔﻮﻧـﻪایروﺷﻤﻨﺪ اراﺋﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، در ﭘﻲ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ اراﺋﻪ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪﺗﺮﻳﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ واﻧﮕﺎرهﻫﺎی اﻳﺴﺘﺎر ﻋﻠﻤﺎی ﻣﺸﺮوﻃﻪﺧﻮاه، ﻧﺸﺎن دﻫﺪ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ آنﻫـﺎ ﺗﻮاﻧـﺴﺘﻨﺪ ﺑـﺎﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از روﻳﻜﺮدی ﻛﻼﻣﻲ، ﺑﻪوﻳﮋه آنﭼﻪ ﻛﻼم ﺟﺪﻳﺪ ﺧﻮاﻧﺪه ﻣﻲﺷﻮد، ﺳﺎﻣﺎﻧﻪای از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای روﺷﻤﻨﺪ در ﻛﻨﺎر ﻫﻢ ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﻨﺪ.
Every Sociopolitical evolution ensures the rise of new formulations from the ideas and concepts.
In the course of Iran's constitutional revolution، the society's religious elites faced some concepts and principles that confronted them with different conditions from the previously existed discursive atmosphere.
These Ulama، in confrontation with this situation، in two categories of constitutionalists and the sharia-based figures (Mashruteh Khah and Mashru’eh Khah) started to explain and to read the conditions and to make a system of meanings.
The constitutional era Ulama were some fundamentalist prolocutors who took two different procedures in facing the necessities of living in the modern arisen world that has been created from the colliding with western culture and civilization.
This writing is about to explain the Kalām based justifications of the constitutionalists Ulama in facing this condition.
These Ulama by taking a Kalām based position، and referring to the religious texts and human thoughts were trying to do their tasks، first of all، play the role of guardians of the realm and honor of religion and then to present a scheme of meanings and concepts in a systematic way.
This paper is about to illustrate the most prominent signs and concepts of the ideas of the constitutionalists Ulama and furthermore to demonstrate how they succeeded to organize a scheme of concepts in a systematic way by using a Kalām based approach، especially what is called new Kalām.
خلاصه ماشینی:
62 ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺷﻤﺎره 31 ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: »ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮ ﻓﻌﻠﻲ ﻛﻪ از ﺳﻠﻄﺎن در ﺑـﺎب اﻧﺘﻈـﺎم ﻣﻤﻠﻜـﺖ و اﻣـﻮر راﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﻠﺖ ﺻﺎدر ﻣﻲﺷﻮد ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻘﻴﺪ ﺑﻪ ﻗﻴﻮد و ﻣﺸﺮوط ﺑﻪ ﺷﺮط ﺑﺎﺷـﺪ و ﺳـﻠﻄﺎن دوﻟـﺖ ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﺗﺎﺑﻊ ﻗﺎﻧﻮن و آرا ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرا و ﻣﺠﻠﺲ ﺳﻨﺎ اﺳﺖ و اﮔـﺮ اﻳـﺮادی ﺑـﺮ آرا ﻳﻜـﻲ از ﻣﺠﻠﺴﻴﻦ ﺑﻨﻤﺎﻳﺪ و دﻳﮕﺮی ﺷﺮﻳﻚ رای ﺳﻠﻄﺎن ﺷﻮد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺣﻜﻢ و رای آن دﻳﮕﺮ را ﻧﻘـﺾ 1 ﻛﻨﺪ و ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮای اﻧﺘﻈﺎم اﻣﻮرات ﻣﻤﻠﻜﺖ وﺿﻊ ﻣﻲﺷﻮد، ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ«.
ﻋﻠﻤﺎی ﻣﺸﺮوﻃﻪﺧﻮاه و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻛﻼﻣﻲ ـ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻧﻮﭘﺪﻳﺪ 13 ﻛﺎﺷﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ در رﺳﺎﻟﻪ اﻧﺼﺎﻓﻴﻪ ﻣﻲﻧﮕﺎرد: »از ارﻛﺎن ﻣﺸﺮوﻃﻪ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ دوﻟﺖ ﻣﺸﺮوﻃﻪ دارای دو ﻗﻮه ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺳﻪ ﻗﻮه؛ اول، ﻣﻘﻨﻨﻪ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﻤﻌﻲ را ﻣﻨﺘﺨﺐ و وﻛﻴﻞ ﻛﻨﻨﺪ اﻫـﻞ آن ﻣﻤﻠﻜﺖ ﻛﻪ آنﻫﺎ ﻗﺎﻧﻮن ﺻﺤﻴﺢ ﻃﺮاز ﻛﻨﻨﺪ ﺑﺮای اﻫﻞ آن ﻣﻤﻠﻜﺖ ﻛـﻪ ﻋﺒـﺎرت از وﻛـﻼ و ﻣﺒﻌﻮﺛﻴﻦاﻧﺪ و ﻣﺠﻠﺲ آنﻫﺎ را ﭘﺎرﻟﻤﺎن و ﻣﺎ داراﻟـﺸﻮری ﮔـﻮﻳﻴﻢ و ﻫﻤـﻴﻦ ﻛـﻪ ﻣـﻲﺧﻮاﻫﻨـﺪ ﻗﺎﻧﻮنﺷﺎن ﻣﺤﻜﻢﺗﺮ و ﺻﺤﻴﺢﺗﺮ از ﻛﺎر ﺑﻴﺮون ﺑﻴﺎﻳﺪ.
آﺧﻮﻧﺪ ﺧﺮاﺳﺎﻧﻲ در اﻳﻦ ﺑﺎب ﻣﻲﻧﻮﻳﺴﺪ: »آزادی ﻫﺮ ﻣﻠﺖ ﻫﻢ ﻛـﻪ اﺳـﺎس ﻣـﺸﺮوﻃﻴﺖ ﺳﻠﻄﻨﺘﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ آن اﺳﺖ، ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻋﺪم ﻣﻘﻬﻮرﻳﺖﺷﺎن در ﺗﺤﺖ ﺗﺤﻜﻤﺎت ﺧﻮدﺳﺮاﻧﻪ ﺳﻠﻄﻨﺖ و ﺑﻲﻣﺎﻧﻌﻲ در اﺣﻘﺎق ﺣﻘﻮق ﻣﺸﺮوﻋﻪ ﻣﻠﻴﻪ و رﻗﻴـﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻠـﻪ آن ﻫـﻢ ﻋﺒـﺎرت از ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻘﻬﻮرﻳﺖ ﻣﺬﻛﻮره و ﻓﺎﻗﺪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ اراده دوﻟﺖ اﺳﺖ«.