چکیده:
با تامل در منابع اصیل اسلامی درمیی ابیم اسلام به کار و تلاش بهای زیادی م یدهد، تاثیر و نقش آن را در زندگی مادی و معنوی بشر جدی م یداند و آن را رکنی از ارکان حیات م یشمارد که اگر مختل شود در سایر شئون نیز اثر م یگذارد. به عبارت دیگر، اسلام تلاش برای امرار معاش و نیز کار در راه تولید برای رفع نیاز خود و دیگران را وظیفه های م یشمارد که موجب قرب خداوند و از عوامل مهم تامی نکننده سعادت در دنیا و آخرت است و سیره معصومان و تمامی انبیا، اولیا و صالحان نیز موید آن است.
خلاصه ماشینی:
تاريخ دريافت : ١٣٨٨/٦/١٢ ش تاريخ پذيرش : ١٨/ ١٠/ ١٣٨٨ ش مقدمه کار در لغت به معاني زير آمده است (معين ، ١٣٥٢ش و عميد، ١٣٦٣ش ): شغل ، عمل ، فعل ، آنچه که از شي ء يا شخص صادر شود، حرفه ، کشت و زرع ، آنچه که کرده شود يا آنچه بايد انجام شود که مسئوليت انجام دادنش با شخص باشد، آن فعاليتي که براي به دست آوردن مزد يا پاداش انجام شود که نام ديگرش شغل است ، آن فعلي که با مشقت همراه باشد، آنچه که به خدا نسبت داده نشود، حرکت تمام بدن يا قسمتي از بدن و گاهي حرکتهاي قلبي و باطني و فکري .
در اين زمينه پيامبر خدا مي فرمايند: «من امسي وانيا من طلب الحلال بات مغفورا له و اصبح و الله عنه راض » (فيض کاشاني ، ١٣٦٣ش : ج ٣، ص ٢٠٥) کسي که روزش را به پايان رساند در حال خستگي از کار و تلاش جهت به دست آوردن روزي حلال ، آمرزيده مي شود و در حالي صبح مي کند که خداوند از او راضي و خشنود است .
از پيامبر نقل شده است که فرمود: «من کان في مصر من الامصار، يسعي علي عياله في عسره او يسره جاء يوم القيامه مع النبيين » (متقي هندي ، ١٣٩٧ق : ج ١٦، ص ٢٨٣) هر کس در هر شهري از شهرها که زندگي مي کند اگر براي ادارة مخارج خانوادة خود چه در سختي و چه در آساني ، کار و تلاش کند روز قيامت با پيامبران محشور مي شود.