چکیده:
در طول تاریخ، بناهای مذهبی به ویژه مزار امامان و بزرگان علم و عرفان، شکل های مختلفی به خود گرفته و به نظر می رسد تفاوت در نحوه تجلی صفات و مفاهیم، باعث ایجاد تفاوت های کالبدی در آن ها گشته است. حال باید دید که آیا این تفاوت ها دارای مبانی معنادار خاصی است و آیا بررسی چگونگی تفاوت ها می تواند در گونه شناسی مزارها موثر واقع شود؟ نگارندگان این تحقیق درصدد گونه شناسی مزارها، بر اساس تفاوت های معنایی و مفاهیم معرفتی مطرح شده در عرفان برآمده اند و این گونه ها را با استفاده از مفاهیم تشبیه، تنزیه و صفات جمال، جلال، در سه دسته مزارهای تشبیهی ـ جمالی، مزارهای تنزیهی ـ جلالی، و مزارهای تشبیهی ـ جمالی و تنزیهی ـ جلالی، مورد بررسی قرار داده و به بررسی ویژگی کالبدی مزارها، مرتبط با هر یک از این گونه ها پرداخته اند. در خلال پژوهش از طریق روش مقایسه تطبیقی، معیارهایی برای سه گونه در نظر گرفته شده است، به این ترتیب که گونه تشبیهی ـ جمالی دارای ویژگی های حداکثر رابطه با طبیعت تشبیهی، دلالتگری نشانه و نماد، اصالت مقبره در سامان دهی فضاهای مزار، قرارگیری مقبره در فضای درون، به کارگیری مصالح فاخر و پرتزئین و وجود سلسله مراتب فضایی در رسیدن به مزار است و بهترین نمونه در این گونه، مزار امامان شیعه می باشد که در دوره صفوی و قاجار به اوج خود رسیده است. گونه تنزیهی ـ جلالی دارای ویژگی های حداقل رابطه با طبیعت تشبیهی، دلالتگری آیه ، عدم اصالت مقبره در سامان دهی فضاهای مزار، عدم قرارگیری مقبره در فضای درون، به کارگیری مصالح کم بها و کم تزئین و عدم وجود سلسله مراتب فضایی در رسیدن به مزار است. بیشترین نمونه های این گونه، در میان اهل سنت رایج است که دارای کمترین میزان به کارگیری عناصر کالبدی و مجلل اند. گونه تشبیهی ـ جمالی و تنزیهی ـ جلالی، دارای ویژگی های مشترک هر دو مزار است و در دوره های آل بویه و سبک خراسانی و رازی، رواج بیشتری داشته است.
Today، religious buildings ، particularly the shrines، have a special place in the category of Architecture. These shrines have been changed during the history and they have found substantial physical differences with each other. It seems that، the difference in the expression of traits and concepts has caused the physical changes between them. Now، the main question is whether these differences have a significant fundamentals and how the differences can be effective in typology of the shrines? Thus، the aim of this study is to seek the typology of shrines، based on the existing differences and the views expressed in patterns of knowledge. These patterns usind the concepts of mystical Tashbih، Tanzyh and the traits Jamal، Jalal will be studied in three types: 1-the “Tashbihi- Jamali” shrines، 2- the “Tashbihi-jamali and Tanzyhi-Jalali” shrines and 3-the “Tanzyhi- Jalali” shrines. During the study، criterias of these three patterns are considered: the “Tashbihi-Jamali” shrines features are: maximum relationship with metaphorical nature، maximum Decoration، use of signs and symbols، centre Oriented ،The importance of inner space، Use of fine materials، Use of spatial hierarchy. The best samples of this pattern is the tomb of “Shia Imams”، which started the in the “Ilkhani” course & has reached its peak in the “Safavi” course. The “Tanzihi-Jalali” shrines features are: minimum relationship with metaphorical nature، minimum Decoration، use of purity، Axis oriented، Insignificance of the inner space، use of low-value materials، Lack of spatial hierarchy. Most samples of this pattern، have been popular among the “Sunnis”. This pattern has the least amount of the physical elements and luxurious. The “Tashbihi-jamali and Tanzyhi-Jalali” shrine have common features of both shrines & In the course of the “Ale-buye”، “Khorasani” and “Razi”style has been most prevalent.