چکیده:
آنچــه »پاســخ های کربــن بــه هایدگــر، از منظــر فلســفه شــیعی « نامیــده شــده اســت ، پاســخ هایی اســت کــه کربــن بــرای گــذر از فلســفه هایدگــر عرضــه داشــته اســت . در ایــن کتــاب نویســنده میکوشــد از منظــر آرای فلسـفی هانـری کربـن ، کـه بـه فلسـفه اسـلامی تعلـق خاطـر دارد، بـه بررسـی آرای مارتیـن هایدگـر بپـردازد و بـه تعبیــر نگارنــده ، هانــری کربــن میکوشــد پاســخی بــرای بن بسـت های مارتیــن هایدگــر پیــدا کنــد. همچنیــن ، در ایــن اثــر شــرح ماجــرای ســفر کربــن بــه ایــران و دیــدار بــا اســاتید ایرانــی و آشــنایی بــا علامــه طباطبایــی مـرور می شـود و بـه بررسـی نقـد شرق شناسـی و الهیـات تنزیهـی پرداختـه می شـود. در آخـر هـم دیدگاه هـای متنوعـی دربـاره تشـیع کربـن بررسـی می شـود. آشـنایی و آگاهـی کربـن از فیلسـوف سرشـناس آلمانـی از دیگـر بخش هــای ایــن کتــاب اســت .
خلاصه ماشینی:
"فلسـفه هایدگـر تـا بدان جـا کـه هسـتی دازایـن متعلـق بـه جهـان اسـت ، بـا روش فهـم به مثابـه آشـکارگی موافــق اســت ؛ امــا هنگامــی کــه مــرگ فــرا می رســد، دازایــن ، جهــان ، اندیشــه و هرچــه وجــود دارد یکسـره نابـود می شـود؛ بنابرایـن ، بایـد گفـت شـاید در نـگاه نخسـت وجـود شـباهت های بســیار میــان روش پدیدارشناســی و فلســفه شــیعی ، مــا را بــه اشــتباه افکنــد کــه می تــوان از هایدگـر قرائت هـای عرفانـی عرضـه کـرد؛ چنان کـه بسـیاری ایـن کار را، خاصـه در ایـران ، انجـام داده انــد؛ امــا درمجمـوع بایــد گفــت بــا وجــود همــه شــباهت ها، تفــاوت میــان ایــن دو جریــان از زمیـن تـا آسـمان اسـت .
آنچــه ذهــن کربــن را بــه خــود مشــغول داشــته ایــن نکتــه اســت کــه اگــر بــر مبنــای پدیدارشناســی هایدگــری ، اساســا زمــان ، افــق هســتی اســت و دازایــن بــر مبنــای زمان منــدی اســت کــه دازایــن اســت و تــا زمانــی کــه دازایــن هســت ، در زمــان اســت ، بنابرایــن چگونــه ممکــن اســت از بنــد ایــن زمان منــدی خــارج نشــد و ســپهر دیگــری از هســتی را تجربــه کــرد؟ آیـا می تـوان تصـور کـرد جایـی وجـود داشـته باشـد کـه هسـتی دازایـن در آن جریـان دارد، ولـی زمــان در آن از کیفیتــی متفــاوت بــا زمــان جهــان برخــوردار اســت ؟ در ایــن صــورت آیــا هســتی نیــز در کیفیــت خــود دچــار تشــکیک نخواهــد شــد؟ پاســخی کــه کربــن بــرای پرســش های خــود می یابــد، مفهــوم زمــان در اندیشــه فلاســفه بــزرگ شــیعی ، همچــون قاضــی ســعید قمــی و علاءالدولـه سـمنانی اسـت کـه دریافتـی بدیـع از زمـان عرضـه کرده انـد کـه نه تنهـا بـه لحـاظ نظـری به خوبـی بـر قامـت فلسـفه شـیعی می نشـیند، بلکـه اساسـا بـه لحـاظ عملـی نیـز عرفـای شــیعه آن را تأییــد کرده انــد."