چکیده:
محافظهکاری به مثابه اندیشه و یا ایدئولوژی، پیوندی مستحکم با عمل و تجربه عینی سیاسی دارد. محافظهکاران معمولاً به حفظ آنچه مطلوب میپندارند، علاقه نشان میدهند و البته مقاومت ایشان در قبال تغییراتی که لازمه شرایط اجتماعی و تاریخی دانسته میشود، آنها را مستعد عناوینی همچون واپسگرایی و یا ارتجاعی نموده است. کتاب «ذهن ارتجاعی» با این مدعای اصلی که اندیشه محافظهکاری همواره مبتنی بر برخورد و مقابله با جریانات تحولخواه به ویژه برآمده از سنت چپ بوده، به بررسی شکلگیری و ابعاد این اندیشه مخصوصاً در اروپای غربی و آمریکا پرداخته است. با آنکه کتاب از مطالبی که در گذشته به صورت مجزایی در جاهای مختلف انتشار یافته، تشکیل شده است با این حال سعی دارد خط سیر مشترکی را از ورای بررسی موارد متعدد تاریخی و سیاسی به بحث و بررسی بگذارد. در این مقاله با نگاهی گذرا به اندیشه محافظهکاری، نگاه «کُری رابین» مولف این کتاب به اندیشه مذکور با توجه به ترجمه فارسی آن مورد نقد قرار گرفته و تلاش میشود ابعاد دیگری از اندیشه محافظهکاری نیز که چندان در نوشته حاضر مورد توجه کافی قرار نگرفته، مطرح گردد.
Conservatism as an idea or ideology is strongly linked to objective political action and experience. Conservatives are often interested in maintaining what they see as desirable and of course, their resistance to changes deemed necessary by social and historical conditions that have made them prone to titles such as reactionary. The book “Reactionary Mind” has formed and studied the dimensions of this idea especially in Western Europe and the United States with the main claim that the idea of conservatism has always been based on dealing with the revolutionary currents, especially from the left tradition. Although the book is composed of material that has been published separately in different places in the past, it still tries to discuss a common trajectory beyond the study of various historical and political issues. In this article, with a brief look at the idea of conservatism, the view of “Corey Robin”, as the author of this book, is reviewed and criticized according to its Persian translation. In addition, it is tried to survey other dimensions of the idea of conservatism which is ignored and should be covered later.
خلاصه ماشینی:
کتـاب افـزون بـر درآمد مولف ، از دو بخش کلی با نام هـای «برشـی از ارتجـاع » و «فضـیلت هـای خشـونت » تشکیل شده که هر کدام شامل چند فصل فرعی بوده و اشاره ای به نظر مولف درباره اندیشـه محافظه کاری است که از سویی آن را مواجهه ای در مقابل جریانات تحول خواه برمـیشـمارد و از سوی دیگر به خشونت به مثابه بخشی از ماهیت ایـن جریـان بـه ویـژه در دوران اخیـر اشاره میکند؛ خشونتی که از نظر وی نه نوعی انحراف بلکـه جـزء مهـم و اساسـی سـازنده محافظه کاری به شمار میآید.
«هراکلیتوس » از متفکران نامدار یونـان از کسانی است که به گفته «کارل پوپر» در زمانه گذر یونان از نظام اشـرافی (آریستوکراسـی) به حکومت ملی (دموکراسـی) مـیزیسـت و چـون خـود از زمـره اشـراف بـود، تغییـرات حادث شده از جانب تـوده مـردم را خـوش نمـیداشـت و از ایـن رو بـه دفـاع از فلسـفه سنت پرستی و محافظه کاری برخاست (عنایت ، ١٣٩١: ٤)؛ هرچند کـه در ادامـه بـدین بـاور رسید که تغییر جزء ناگزیر حیات انسانی و شاید تنها قانون ثابت آن است .
توجه به این وجه انضـمامی حیـات انسـانی سـبب شـده کسانی همچون «خوزه ارتگایی گاست »، ضـمن انتقـاد از مکاتـب فلسـفی مختلـف اعـم از رئالیسم و ایده آلیسم ، راهی ورای آنها در پیش گیرند چرا که رئالیسـم ، جهـان و اشـیاء آن را به مثابه واقعیت نهایی تلقی میکند و ایده آلیسم هم اولویت را به فرد (self) می دهد درحـالی که امری که هم بر منِ انسان و هم بر اشیاء بیرونی تقدم دارد، حیات است که از من و اشـیاء تکوین یافته و در عین حال نه اشیاء، من هستند و نه من اشیاء؛ بلکه نـوعی تقابـل اسـتعلایی بین آنها وجود دارد (٢٠٠١١٤٩,Wilkinson).