چکیده:
یکی از مهمترین مباحث حقوقی در هر جامعه حقوق خانواده میباشد که از اهمیت و جایگاه رفیعی برخوردار است. مسئله اصلی انحصار حق طلاق که مرد آن را در دست دارد، همیشه گرانیگاه چالشهای زناشویی بوده است. بنابراین قوانین و نیز آرای فقهی مبین این واقعیت است که حق طلاق برای مرد به عنوان یک اصل القاء شده است. اینکه میتوان آن را به موجب ضابطهای یا قاعدهای تعدیل کرد فقهای متقدم به سختی به آن پرداخته و به صورت مفروض آن را رد نموده اند. جریان قاعده لاضرر در بازخورد با اصولی چون اصل حق طلاق مرد همواره این واقعیت را بیان میکند که با ژرف اندیشی و کند و کاو پویا و نیز غور در واقعیت های اجتماعی که برخاستی از زمان ومکان است، در شالوده تأخر تاریخی فقه دگرگونی ایجاد کرده است. دگرگونی که امروزه نظامهای حقوقی مبتنی بر اسلام ناگزیر در قوانین موضوعه لحاظ کردهاند. پویایی مزبور را میتوان در روشنگری فقهای معاصر که مولفه زمان و مکان را مد نظر قرار داده اند، مبنای مهمی در تعدیل قوانین موضوعه دانست. پس این پژوهش به بررسی دامنه ورود قاعده لاضرر در این اصل اساسی فقهی در دو نظام حقوقی ایران و مصر پرداخته است. یافته این تحقیق مبین این است که در انفاق، نوع معاشرت، تفویض حق طلاق به زوجه و مصادیقی دیگر، دو نظام حقوقی با شروطی پذیرفته اند که زوجه در صورت احراز واثبات اضرار و عسرت در ادامه زندگی زناشویی بتواند تقاضای طلاق نموده و به نوعی حق طلاق را به دست آورد.
One of the most important legal issues in any society is family law, Thus, the laws as well as the jurisprudential opinions indicate the fact that the right to divorce has been introduced for men as a principle. The fact that it can be adjusted according to a rule or rule has been hardly addressed by earlier jurists and has been hypothetically rejected. The flow of the harmless rule in feedback with principles such as the principle of the right to divorce a man always expresses the fact that by deep thinking and dynamic digging and contemplation on social realities that arise from time and place, in the foundation of historical latency of jurisprudence change has done. The transformation that Islamic-based legal systems today have inevitably incorporated into the subject law. This dynamism can be considered as an important basis in the enlightenment of contemporary jurists who have considered the component of time and place, in modifying the laws of the subject. Therefore, this study examines the scope of the entry of the harmless rule in this basic jurisprudential principle in the two legal systems of Iran and Egypt. The findings of this study indicate that in charity, type of association, delegating the right to divorce to the wife and other examples, the two legal systems have accepted with conditions that the wife can apply for divorce and a kind of right if the harm and hardship in marriage continue. She got a divorce.