چکیده:
بررسی زمینههای اخلاقی قطعۀ «صاعقۀ ما ستم اغنیاست» بر اساس مبانی نظریۀ ارتباط کلامی یاکوبسن، هدف و مسألۀ اصلی پژوهش حاضر است. این تحقیق با عنایت به روش توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانهای تدوین شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که پروین ترکیبی از اخلاقیات، اجتماعیات و مسائل سیاسی را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است. دعوت او به حقطلبی و تخلق به سلاح خوی نیک برای برهمزدن شرایط نامطلوب، از کاربردهای نقش ترغیبی بوده است. نقش همدلی بیانگر دردهای مشترک پروین با غالب اعضای جامعه است. نقش عاطفی، دنیای درونیاش را تشریح میکند. نقش ارجاعی، واقعیتهای موجود را که آمیزهای از بیاخلاقی-های طبقۀ حاکم و محرومیتهای فرودستان است، نشان میدهد. نقش ادبی مبین قدرت تصویرگری پروین برای محسوس جلوه دادن تضادها و تقابلهای موجود در جامعه با کاربست استعاره و کنایه است. بر اساس نقش فرازبانی در این شعر، خرقه رمزی از محرومیت، نوروز رمزی از بیاعتباری دنیا و کِشتن و درودن رمزی از هماهنگی میان کار و نتیجه است.
The main purpose and problem of the present study is to study the moral and educational contexts of the poem "Our Lightning is the oppression of the rich" based on the principles of Jacobsen's theory of verbal communication. This research has been compiled with regard to descriptive-analytical method and library resources. The results of this study show that Parvin has shared a combination of ethics, socialism and political issues with her audience. Also, his call for justice and the creation of a good temperament to disrupt adverse conditions have been motivational uses. The role of empathy expresses Parvin's common pains with most members of society. The emotional role better reflects his poetic spirit and describes his inner world. The referential role reflects the existing realities, which are a mixture of the immorality of the ruling class and the deprivation of the lower classes. The literary role shows the power of Parvin's illustration to make the contradictions and confrontations in the society feel. Also, the deplorable conditions of the people are described through the use of metaphor and irony. According to the role of transliteration in this poem, Ramzi is the symbol of deprivation, Nowruz is the symbol of the world's discredit, and Ramzi's killing and salutation is the harmony between work and result.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور، از نظريۀ ارتباط کلامي ياکوبسـن اسـتفاده شـده اسـت تا نشـان داده شـود که شاعر براي بازنمايي آراء اخلاقي خود از چه شگردهاي زباني و فرازباني استفاده کرده است .
ســؤالات اصــلي اين پژوهش عبارتند از: الف ) آموزه هاي اخلاقي و تعليمي در قطعۀ «صــاعقۀ ما ســتم اغنياسـت » کدام اسـت ؟ ب ) آموزه هاي اخلاقي در شـعر مذکور با مسـائل سـياسـي و اجتماعي وقت چه ارتبـاطي دارد؟ ج ) پروين اعتصـــامي در بـازنمـايي پيـام هـاي اخلاقي مورد نظر خود از چـه تکنيـک هـاي ارتباط کلامي اســتفاده کرده اســت ؟ د) کاربســت نظريۀ ياکوبســن چه تأثيري در تحليل آراء اخلاقي و تعليمي شاعر داشته است ؟ اين تحقيق بر اسـاس روش توصيفي- تحليلي نوشته شده است .
عناويني که در اين پژوهش براي بازنمايي آراء تعليمي پروين به کار گرفته شـده ، با توجه به اينکه برآيند ديدگاه هاي سـاختارگراي ياکوبسـن اسـت ، مسـبوق به سـابقه نيســت .
او براي تحقق اين آرمان خود، شـعرهاي خود را به عرصـــه اي براي جولان کنش هـاي ارتـباطي ـبدل کرده و ـبا تشـــخيص اينکـه عـدم توجـه گروه هدف به اخلاقيات ، موجب ناکاميهاي آنان در عرصـه هاي سـياسـي و اجتماعي شـده اسـت ، پيام هايي اخلاقي توليد ميکند و مسـائل معرفت افزاي متنوعي را در کليت ديوان خود، از جمله در قطعۀ «صـاعقۀ ما سـتم اغنياسـت » بازتاب ميدهد.
(صفوي، ١٣٨٠: ٣٢) در شـعر پروين ، واقعيت هاي زندگي مردم که برآيند مسـائل سـياسـي و اجتماعي اسـت ، به خوبي ديده ميشــود.