چکیده:
دکتر خالدی در کتابِ الکلینی و تأویلاته الباطنیة به نقدِ روایاتِ الکافی پرداخته است، ازجمله مباحثی که در باب توحید اصول کافی مذکور است و خالدی روایات آن را نقد کرده است، روایاتی است که صفاتِ خبری خداوند را تأویل میکنند. خالدی در مسئلۀ صفاتِ خبری گاهی به ظاهرگرایی متمایل است و گاهی به توقف؛ ازاینرو مبانی او در نقدِ روایاتِ این باب مغشوش است. همچنین چون مبنایِ مشخصی در بررسیهایِ سندی و دلالی ندارد بهراحتی روایات را کنار میگذارد و برایِ تحمیل دیدگاههایِ خود بر آیات، بدونِ ارائۀ شواهد، دیدگاهِ شیعیان را خطا میشمارد. او خود در مواردِ مختلف از تأویلی که صریحاً آن را خطا میداند، استفاده میکند. با این وجود معتقد است تأویلاتِ مذکور در روایاتِ شیعه مجعول بوده و دارای خطا میباشند. در این نوشتار ابتدا گزارشی مبسوط از رویکردِ خالدی و آرای او در نقدِ الکافی مخصوصاً نقدِ روایاتِ مربوط به صفاتِ خبری عرضه شده است، سپس بر اساسِ روششناسیِ کلامی این دیدگاهها بررسی و نقد شدهاند و ناسازگاری دیدگاه او نشان داده شده است. همچنین با بررسیِ لوازم رویکردِ خالدی در بحثِ صفاتِ خبری مشخص کردیم که دیدگاهِ وی در این بحث، او را به تجسیم میکشاند. درنهایت استدلال کردیم که نهتنها تأویلگراییِ مذکور در مکتبِ اهل بیت، خطا نیست؛ بلکه تنها راه برایِ تبیینِ صفاتِ خبری است.
Dr. Khalidi has criticized in his book, "Al-Kalini wa Tawilatah al-Bataniyyah", the narrations of Al-kafi. He paid special attention to the narrations on God’s attributions and monotheism. In this research, first of all, a full review of the Dr. Khalidi’s views on this matter is mentioned and then according to theological methodology his views are criticized and refuted. The findings are as the following: his views will result in physical incarnation of God and the interpretations mentioned in the Ahl al-Bayt school, not only it is not false; Rather, it is the only way to explain God’s attributes.