چکیده:
اندیشههای عبدالعزیز بن باز و جهیمان العتیبی، گویای وجود دو رویکرد کلامی متفاوت میان وهابیت در مواجهه با حکومت است. افکار بنباز که بازتابی از گفتمان غالب در میان وهابیت معاصر است، بر تمکین تام از حاکم مستقر و پرهیز از هر نوع مخالفت عملی و حتی نصیحت علنی نسبت به حاکم فاسد تأکید دارد و هر نوع مخالفت با حاکم را به سنت خوارج ملحق میکند. آرای عتیبی نیز که بازتابی از گفتمانی سابقهدار، اما مهجور در میان وهابیت است، تمکین از حکومت را مشروط به پایبندی حاکم از موازین شرعی میداند و ضمن مخالفت با تمکین تام از حاکم جائر، تلاش برای سرنگونی حاکم فاسد را دستور صریح اسلام میداند. اگرچه بنباز و عتیبی یکدیگر را به خروج از اصول وهابیت متهم میکنند؛ اما تحلیل مبانی آنها که با روش تحلیل کتابخانهای صورت گرفته است، نشان از تطابق بیشتر افکار عتیبی با اصول، اهداف و عملکرد وهابیت برخاسته از نجد دارد.
The thoughts of Abdulaziz bin Baz and Jahiman al-Otaibi indicate the existence of two different theological approaches between Wahhabism in facing the government. Ben-Baz's thoughts, which are a reflection of the prevailing discourse among contemporary Wahhabism, emphasize the complete obedience of the established ruler and refraining from any kind of opposition and even giving public advice to a corrupt ruler. He considers any kind of opposition to the ruler as the tradition of the Kharijites. On the other side, Jahiman al-Otaibi’s views, which is a reflection of a long-standing but abandoned discourse among Wahhabism, considers the obedience of the government conditional on the ruler's adherence to the Sharia rules, believing that we must overthrow a corrupt ruler. Although Benbaz and Otaibi accuse each other of departing from the principles of Wahhabism, the analysis of their foundations, which has been done with the method of library analysis, shows that Otaibi's thoughts are more consistent with the principles of Wahhabism originating from Najd.