چکیده:
طبق مبانی دینی، زنان پیامبر (ص) عموماً در احکام مرتبط با زنان مؤمن عادی مشترکاند اما نهی خاص ایشان از مواردی، همچون: «دلبستگی به دنیا، سخن گفتن عشوهگرانه با مردان و خودنمایی همچون دوره جاهلیت»، و دستورات مجدد در مورد واجبات عمومی بانوان، مانند: ماندن در خانه، نیز تهدید آنان مبنی بر مبتلا شدن به عذاب مضاعف در صورت آشکار شدن فاحشهای از ایشان، نشانگر این حقیقت است که دست کم برخی از آنان که سبب نزول پارهای از آیات مرتبط با این احکاماند، در جایگاهی والا از مراتب ایمانی نیستند. تنها عبارتی که برخی از دانشمندان و مفسران آن را دال بر مدح زنان پیامبر (ص)، دانسته و از آن، وجوب تکریم ایشان را تلقی کردهاند، «و ازواجه امهاتهم» (احزاب، 6) است که بر پایه برخی از آموزههای بلاغی، و دلایل قرآنی از جمله، آیه: «حرمت علیکم امهاتکم» (نساء، 23) و آیه: «و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده ابداً» (احزاب، 53) باید گفت که این آیه هم، همسران پیامبر (ص) را مورد تکریم واقع نساخته و تنها در ضمن تشبیهی بلیغ، حرمت ازدواج با آنان را پس از وفات پیامبر اکرم (ص) مورد تأکید قرار داده است.
According to the religious foundations, the Prophet's women generally share the rulings related to ordinary believing women, but their special prohibition of things such as: "attachment to the world, talking flirtatiously with men and ostentation as in the period of ignorance", and re-orders regarding the general duties of women. The re-injunctions regarding the general duties of women, such as staying at home, as well as threatening them with double punishment if they are found to be prostitutes, indicate the fact that at least some of them, which caused the revelation of some of the verses related to this are rules, that are in a high place in terms of faith. The only sentence that some scholars and commentators consider to be the praise of the Prophet's wives, and consider it as an obligation to honor them, is the verse: "... and his wives are their mothers..." (Ahzab, 6) It is based on some rhetorical teachings and Qur'anic reasons, including the verse: "It is forbidden for you, your mothers…" (Nisa, 23) and the verse: "... You should not offend the Apostle of Allah, nor may you ever marry his wives after him."(Ahzab, 53) It should be said that this verse did not actually honor them and only emphasized the sanctity of marrying them after the death of the Holy Prophet (pbuh) in a simile.
خلاصه ماشینی:
آن سان که همسراختيار کردن پيامبر از ميان قبيله ها و قوميت هاي گوناگون ، موقعيت ها و مکان هاي مختلف اختيار همسر، بيانگر اهميت توجه به بافت اجتماعي صدر اسلام و نياز به رويکرد مردم شناسانه در مطالعه رفتار اجتماعي همسران ايشان ميباشد و ازدواج با زنان متعدد توسط رسول خدا (ص ) راهبردي در راستاي توسعه دعوت اسلامي و برطرف کردن معضلات اجتماعي جامعه نوپاي اسلامي بوده است .
شناخت موقعيت اجتماعي و رفتاري اين زنان و راهبردهاي رسول الله (ص ) در اين ازدواج ها، با بهره گيري از قرآن کريم ، از اهداف اين پژوهش است تا از اين رهگذر بتوان به فلسفه ي تعدد زوجات آن حضرت و معناي برخي تعبيرها درباره ي اين زبان رسيد؛ لذا در گام نخست شايسته است مطالعه اي کوتاه و گذرا از احوال همسران رسول خدا (ص ) صورت گيرد؛ سپس دلايل تعدد اين همسران از منظر شرايط اجتماعي و تاريخي آن دوران با رويکرد شناخت تأثيرگذاري آنها، مورد مداقه قرار گيرد تا از اين رهگذر، پاسخ هايي مناسب براي پرسش هاي ذيل حاصل آيد: ١.
نيز چنانچه اشاره شد، علت ديگر برخي از ازدواج هاي رسول اکرم (ص ) با زناني چون : ام حبيبه (ابن کثير، ١٤٠٧ق ، ٤/ ص ١٦٥)، ام سلمه (ذهبي، ١٤١٤ق ، ٢/ صص ٢٠٣-٢٠٤) و زينب دختر خزيمه (طبري، ١٣٨٧ق ، ١١/ ص ٥٩٦؛ ابن عساکر، ١٤١٥ق ، ٣/ ص ٢٠٦؛ ابن سعد، ١٣٧٤ش ، ٨/ ص ٩١)، کمک به زنان آسيب ديده ، بيوه ، اسير؛ محافظت و تأمين زندگي زنان فقير و يتيمان آن ها بوده است تا امت اسلام نيز به تبعيت از ايشان اين قشر از جامعه را مورد حمايت خود قرار دهند (طباطبايي، ١٤١٧ق ، ٤/ صص ١٩٦-١٩٧).