چکیده:
آراء متفاوتی دربارهی شان هستیشناختی میمها وجود دارد. دستهای از پژوهشگران ازجمله بلکمور (Blackmore) و دنت (Dennett) میمها را موجوداتی درسطح فرهنگ درنظر میگیرند و دستهی دیگر آنها، ازجمله لینچ (Lynch) و برادی (Brodie) میمها را هستوندهایی ذهنی میدانند و برخی ازجمله گترر (Gatherer) و بنزون (Benzon) وجودی فیزیکی برای آنها قائل هستند. برخی از منتقدان ازجمله بوید و ریچرسون (Boyd and Richerson) و طرفداران نظریهی همتکاملی ژن-فرهنگ وجود میم را انکار میکنند و بهطور کل وجودی برای آنها قائل نیستند. این مناقشهها و اختلاف نظرها شرایط را برای ایجاد مسالهای هستیشناسانه در نظریه میمها رقم زده است. این مقاله تلاشیست برای تحلیل اختلافنظرها بهکمک نظریهی سهجهان پوپر. پس از معرفی اختلافنظرها در هستیشناسی میمها، و همچنین اشارهای مقدماتی به نظریهی سهجهان پوپر، به نفع تکثرگرایی وجودی میمها دلایلی عرضه میکنیم. تکثرگرایی میمها به دو معنای متفاوت و قابل جمع در مقاله بهکار رفته است. نخست آنکه، برخی میمها همزمان در یک، دو یا هر سه جهان از جهانهای سهگانه وجود دارند و بنابراین نباید همهی میمها را بهلحاظ وجودشناسی یکسان درنظر گرفت. دوم آنکه، ممکن است برخی از آنها در یکزمان در دو یا سه جهان وجود داشته باشند و در زمانی دیگر تنها در یک جهان. نظریهی هستیشناختی سهجهان پوپر (بهویژه جهان 3) بهجهت ارتباط وثیقی که با معرفتشناسی تکاملی و نحوهی ارتباط سهجهان پوپر دراین نظریه دارد، میتواند ظرفیت مناسبی برای توضیح و تبیین وضعیت هستیشناسی میمها ارائه دهد.
There are different opinions regarding the origin of Memes’ ontology. Some researchers, including Blackmore and Dennett, believe that Memes are cultural creatures, while others, including Lynch and Bridie, recognize them as intellectual entities. Moreover, some researchers, including Gatherer and Benzon, consider the Memes as physical existence. Some critics such as Boyd and Riechrson, and their supporters, deny the existence of the Memes. All these negotiations make it necessary to focus on the ontological scrutiny of the Memes theory. The present paper contributes to analyzing the discrepancies in the opinions for the ontology of the Memes using Popper's three worlds theory. In this study, the opinions regarding the ontology of the Memes are investigated with an introduction to Popper's three world’s theory. Then, we present reasons in favor of Mems pluralism. First, some Memes are in one, two, or three worlds simultaneously. Thus, The Memes should not be considered the same in terms of ontological cognition. Secondly, some Memes might be existing in two or three worlds at a time, while they might be in another world at another time. Popper's three worlds’ theory (especially world three) could have enough capacity for describing and discerning the ontology of the Memes due to robust linkage with the evolutionary epistemology and linking procedure of the three worlds.
خلاصه ماشینی:
هستي شناسي ميم ها از منظر نظريه ي سه جهان پوپر 1 احمدرضا مراديان علي آبادي 2 هادي صمدي 3 عليرضا منصوري 4 رضا عزيزي نژاد چکيده آراء متفاوتي درباره ي شأن هسـتيشـناختي مـيم هـا وجـود دارد.
نظريه ي هستيشناختي سه جهان پوپر (به ويژه جهـان ٣) بـه جهـت ارتبـاط وثيقي که با معرفت شناسي تکاملي و نحوه ي ارتباط سـه جهـان پـوپر درايـن نظريـه دارد، مـيتوانـد ظرفيـت مناسبي براي توضيح و تبيين وضعيت هستيشناسي ميم ها ارائه دهد.
در ادامه به برداشت هاي متفاوت از جهان ٣ اشاره و نشان داده مـي شـود کـه لحـاظ کـردن تمايز ميان اين برداشت ها چه نقشي در روشن شدن وضعيت هستيشناختي مـيم هـا در جهـان ٣ ايفا ميکند و هم چنين مواردي از علوم شـناختي و بخصـوص نظريـه ي ذهـن گسـترش يافتـه و اندرکنش هاي سه گانه ي ذهن ، بدن و ابزارهاي بشري در اين نظريه با سياق بحـث سـه جهـان و هستيشناسي ميم هاي مرتبط با عرصه ي فضاي مجازي بررسي ميشود.
قطعـه ي باستاني مدفون شده در يک محوطه ي باستاني که هنوز توسط باستان شناسـان کشـف نشـده است در کدام يک از جهان هاي سه گانه وجود دارد؟ آيا ايـن قطعـه ي باسـتاني در جهـان ٣ وجود دارد؟ پاسخ به اين پرسـش کـه «قطعـه ي باسـتاني در جهـان ٣ وجـود دارد يـا خيـر؟» مطابق دو برداشت از جهان ٣ متفاوت ميشود.
همان طور که واقعيت هاي کشف نشـده اي در جهـان ١ وجـود دارد ممکن است واقعيت هاي کشف نشده در جهان ٣ نيز وجود داشته باشـد کـه حتـي فرامـوش شده باشند.