چکیده:
رساله ی عقل سرخ شیخ شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی ملقب به «شیخ شهید»، فیلسوف نامدار قرن ششم ه. ق و بنیان گذار مکتب حکمی اشراق چه از منظر قالب و ساختار و منطق روایی و چه از منظر ارسطویی حاوی عناصر قابل تامل دراماتیک و ویژگیهای نمایشی محرز است. ارزش مفاهیم، محتوا و معنای مستتر در این اثر میتواند به واسطه ی حکمتی که در آن ازسوی شیخ اشراق گنجانده شده است، دست مایه ی اجراگران و نویسندگان حوزه ی نمایش و تیاتر گردد. این رساله با ظرفیتهای نمایشی خود سفری سیروسلوک وار را ترسیم میکند که فرد را از پی فردیت خویش و در راستای شناخت هستی، به سوی حقیقتی متعالی رهنمون میکند که روزگاری ظلمت بر آن پرده افکنده و به شکل پنهان از چشم او دور بوده است. وجود عناصری همچون طرح و ستیز، شخصیت، گفت وگو، زمان و مکان نمایشی، بحران و آشفتگی و فاجعه و غیره که از منظر ارسطو اساس متن دراماتیک قلمداد میشوند، با علم به جهان بینی شرقی نهفته در عقل سرخ میتوانند مورد ارزیابی قرار گیرند. مقاله ی پیش رو با رویکردی تطبیقی و با اتکاء به روش تحقیق توصیفی تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، به تبیین جنبههای نمایشی رساله ی عقل سرخ البته مبتنی بر آراء ارسطو در فن شعر میپردازد و این حکایت کهن ادبی را مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد تا از طریق مطالعه توصیفی و تطبیقی آن ظرفیتهای نمایشی آن را -که گاه صرفا در چهارچوب حکایتی کهن مورد مداقه قرار گرفته است- مورد تحلیل و واکاوی قرار دهد و بدین طریق اثر مطروحه را با ورود به قلمرو درام، به مخاطبان توامان ادبیات کهن و ادبیات دراماتیک ارایه نماید.
Aqle Sorkh treatise of Sheikh Shahab al-Din Yahya bin Habash bin Amirak Abul Fottuh Suhrvardi, nicknamed Sheikh Shahid, a famous philosopher of the 6th century A.H. and the founder of the Ishraq school of philosophy, both from the point of view of form, structure, and narrative logic, and from the Aristotelian point of view, contains dramatic elements and features It is a in its show. The value of the concepts, content and hidden meaning in this work can be a guide for performers and writers in the field of drama and theater due to the wisdom included in it by Sheikh Eshraq. This treatise, with its dramatic capacities, draws a journey that leads a person in pursuit of his individuality and in the direction of knowing the of his existence, towards a transcendent truth that was once shrouded in darkness and hidden away from his eyes. The existence of elements such as plot and conflict, character, dialogue, time and place of drama, crisis and chaos and disaster, etc., which are considered the basis of dramatic text from Aristotle’s point of view, can be deliberately and scientifically evaluated with the knowledge of the Eastern worldview hidden in Red Intellect. The following article, with a comparative approach and relying on the descriptive-analytical research method and using library sources, explains the dramatic aspects of the treatise Aqle Sorkh, of course, based on Aristotle’s opinions on the art of poetry. And It evaluates and evaluates this ancient literary tale, through a descriptive and comparative study, in order to analyze its representational capacities - which are sometimes only examined in the framework of ancient tales, - through a descriptive and comparative study. And In this way, by entering the realm of drama, present the work can be presented to the audience of ancient literature and dramatic literature.