چکیده:
در دهههای اخیر شاهد اجراهای چندملیتی در اقصی نقاط دنیا هستیم. بازیگرانی که با ملیت، فرهنگ، زبان و تکنیکهای مختلف کنار هم جمع میشوند و قطعاتی را اجرا میکنند. پرسش این است که بازیگری در این گونه اجراها چگونه میتواند باشد و فرضیه ی این پژوهش این است که اجراهای چندملیتی بر روش بازیگری تاثیر میگذارند و با بازیگری متداول و روانشناختی تفاوت دارند. برای پاسخ به پرسش مطرح شده و اثبات فرضیه به بازی بازیگران اجراگران چندملیتی در پروژه ی شهرهای نامریی به کارگردانی پینو دی بودو، که در جشنواره ی تیاتر فجر ایران (1396) و فستیوال گروه پوتلچ در ایتالیا (1397) اجرا شده است، مراجعه شده است. در این راستا مصاحبه ی ساختاریافتهای با بازیگران اجراگران چندملیتی شرکت کننده در این دو کشور صورت گرفت و در مورد روند تولید این گونه اجراها و تاثیرات آنها بر اجراگران در طول تمرین، حین اجرا و سالهای بعد پرسش شد. بنابراین مواجهه ی اجراگر با چهار مقوله ی اصلی متن، کارگردان، پارتنر و تماشاگر مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه ی به دست آمده نشان میدهد در فرایند اجراهای چندملیتی بازیگر به اجراگر تبدیل میشود. بنابراین اجراگر باید خلاق تر، انعطاف پذیرتر و مسلط تر باشد، قابلیتهای بدنی و ذهنی بالاتری داشته باشد و در این راستا نیاز به تربیت و آموزش دارد.
In recent decades, we have witnessed multinational performances around the world. Actors who come together with from different various nationalities, cultures, languages and with different techniques and to perform pieces. The question is how can acting can be in such performances, and with the hypothesis of this research being is that multinational performances affect the acting method and are different from conventional and psychological acting. To answer the question and prove the hypothesis, reference is made to the role of multinational actors in the Invisible Cities project, directed by Pino Di Buduo, which was performed at the Fajr Festival of Iran (2018) and the Potlach Group Festival in Italy (2018). In this regard, a structured interview was conducted with the multinational actors-performers participating in these two countries. and They were asked about the production process of such performances, and their effects on the performers during the rehearsals, during the performances and over the following years. Therefore, The performer’s exposure to four main categories: text, director, partner and spectator were examined. The result showed that in the process of multinational performances, the actor becomes the performer. Therefore, the performer must be more creative, more flexible and dominant, have higher physical and mental abilities, and in this regard, needs training and education.