چکیده:
The emergence of the notion of semantic form and the phenomenological analysis of semantic form dates from a recent period in the field of language sciences and textual hermeneutics. The semantic analysis of a semiotic production aims to identify the elements of meaning (Rastier, 2001) and in order to grasp the way in which a semantic form is recognized, simply juxtaposing the elements endowed with autonomous meaning is not effective. In the phenomenological aim, the presence of the experience of the body, the relation between the Ego and the Other and the place of perception are important. Through this study, using the descriptive method paralleling Paul Eluard's "Une" and Baudelaire's "Le Balcon" and proceeding to the phenomenological and semantic analysis of the two poems, we will try to stage the emergence of meaning in the making after having seen the structural elements. For that, we will try to highlight the renewal of the perception starting from the position of the perceptive subject, while passing by the phenomenology and the analysis of the deep layers of the poems to propose finally models of the tensive structure. The results of this research highlight that the subject of the perception and the interpretations that he has of the context and the spatio-temporal elements and also the factors such as the fluidity of the concepts, the presence and the taking of position of the body, the becoming of the experience, the interdependence between the "me/Ego" and the "other" have an important place in the phenomenological study.
پیدایش مفهوم فرم معنایی و تحلیل پدیدارشناختی به دورهای نسبتا جدید در حوزه علوم زبان و هرمنوتیک متن بازمیگردد. هدف تحلیل معنایی یک محصول نشانهشناختی، شناسایی عناصر معناست (راستیر، 2001) و به منظور درک شیوهای که در ان شکل معنایی به رسمیت شناخته میشود، تنها کنار هم قرار دادن عناصری که دارای معنای مستقل هستند، پاسخگو نیست. در هدف پدیدارشناختی، حضور تجربه سوژه ، رابطه بین خود و دیگری و مکان ادراک اهمیت دارد.در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی، شعر«یک» پل الوارد را به موازات شعر « بالکن» بودلر قرار داده و با تحلیل پدیدارشناسانه دو شعر، تلاش خواهیم کرد تا پس از مشاهده ساختاری، چگونگی ظهور معنا را نشان دهیم. بدین منظور سعی خواهیم کرد تا با گذر از پدیدارشناسی و تحلیل لایههای عمیق هر دو شعر، تجدیدپذیری ادراک را از طریق موضع گیری سوژه ادراکی برجسته کنیم تا در نهایت مدلهایی از ساختار تنشی ارايه شود.بر اساس نتایج این تحقیق سوژه ادراکی و تعابیری که وی از زمینه و عناصر مکانی- زمانی دارد و نیز عواملی مانند سیال بودن مفاهیم، حضور و موضع گیری سوژه ، شکل گیری تجربه، وابستگی متقابل بین «من» و «دیگری» جایگاه مهمی در بررسی پدیدارشناختی دارد.