خلاصه ماشینی:
"فلسفه معاصر شرحی از معنای«استعلا»بر اسای مواجهه تفکر هایدگر با الهیات مسیحی چشمهایی برای دیدن فیلیپ کاپل/ترجمه:سید مجید کمالی دین و آموزههای ایمانی همواره یکی از موضوعات مهم و سرنوشتساز بحثهای متفکران اعم از الهیدانان و فلاسفه بوده است.
رویکرد پدیدارشناختی،از جمله این رویکردهاست که افقهای تازهای را در پژوهشهای دینی گشوده و در این میان نگاه خاص هایدگر به پدیدارشناسی و تفسیری که از تاریخ متافیزیک دارد،مورد توجه بسیاری از متکلمین مسیحی بوده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)تاریخ تفاسیر هایدگری ما را با سلسلهای از مفاهیم هم ارز مواجه میسازد:«متافیزیک و تئولوژی»،«اونتو-تتولوژی و الهیات مسیحی»،«تفکر و ایمان»،«وجود و خدا»و مفاهیمی دیگر از این دست در عین حال باید متذکر شد که این مفاهیم دوگانه مختلف،استراتژیهای چندی را برای تفسیر هایدگر سامان میدهند این استراتژیها را میتوان ذیل چهار نکته اصلی جمع آورد.
انتشار اخیر بعضی از آثار چاپ نشده هایدگر،بازخوانی آثار او را مطالبه میکند و به فرضیه ذیل اعتبار میبخشد؛نسبت میان فلسفه و الهیات در اندیشه هایدگر،سه ساحتی بوده و با خود تفکر او،بر وفق دو موضوع واقعبودگی و استعلا،همبود است.
این امر در نسبت با این عبارات قابل فهم است:«من در حالتی فراتر از یک دانشجو،الهیات را رها کردم؛کسی درباره ارزش این کار چیزی نمیتوانست بگوید اما اگر در این طریق،جوانان آزادی خود را یافته باشند،از نظر من این کار،خیری برای آنها داشت»3.
4 @ج)استعلای دیگر عبارتی که ما را با موضوع سوم مرتبط میسازد این است:«تفکر وجود و انتظار برای خدا»."